آغا محمد خان قاجار در سنّ شش سالگی (حدود ۱۷۴۸ میلادی) به دستور عادل شاه افشار اخته شد. پسرانی که قبل از بلوغ اخته میشوند صدایشان در سنین بعد از بلوغ پسرانه میماند، و بهمین دلیل است که رهبران آواز خوانی کلیسای کاتولیک تا اواسط قرن نوزدهم گاه پسران خوش صدا را اخته میکردند تا بتوانند در سنین بالاتر به خوانندگی با همان صدا ادامه دهند . چون گرمافون تا سال ۱۸۷۷ اختراع نشد، صدای ضبط شده آغا محمد خان باقی نمانده، ولی از یک خواننده ۴۷ ساله اخته کلیسا چند ضبط موجود است که شاید قابل مقایسه باشد.
صدای این خواننده بنظر بنده گوشخراش میاید، و این ویدیو به منظور تاریخی و نه به قصد ترویج هنر حرمسرایی تقدیم میشود. ولی صدای بد مانند اندیشه غلط گاهی پیرو پیدا میکند. کسی چه میداند، شاید بعضی لذت ببرند و تاج بر سر صاحب صدا گذارند.
Recently by Ari Siletz | Comments | Date |
---|---|---|
چرا مصدق آسوده نمی خوابد. | 8 | Aug 17, 2012 |
This blog makes me a plagarist | 2 | Aug 16, 2012 |
Double standards outside the boxing ring | 6 | Aug 12, 2012 |
Person | About | Day |
---|---|---|
نسرین ستوده: زندانی روز | Dec 04 | |
Saeed Malekpour: Prisoner of the day | Lawyer says death sentence suspended | Dec 03 |
Majid Tavakoli: Prisoner of the day | Iterview with mother | Dec 02 |
احسان نراقی: جامعه شناس و نویسنده ۱۳۰۵-۱۳۹۱ | Dec 02 | |
Nasrin Sotoudeh: Prisoner of the day | 46 days on hunger strike | Dec 01 |
Nasrin Sotoudeh: Graffiti | In Barcelona | Nov 30 |
گوهر عشقی: مادر ستار بهشتی | Nov 30 | |
Abdollah Momeni: Prisoner of the day | Activist denied leave and family visits for 1.5 years | Nov 30 |
محمد کلالی: یکی از حمله کنندگان به سفارت ایران در برلین | Nov 29 | |
Habibollah Golparipour: Prisoner of the day | Kurdish Activist on Death Row | Nov 28 |
comments
by Ari Siletz on Wed Jul 27, 2011 01:03 PM PDTDear Ari :)
by comments on Wed Jul 27, 2011 05:44 AM PDTInteresting question, MM
by Ari Siletz on Tue Jul 26, 2011 11:09 AM PDTHave no info on castrato technical focus.
I do gather that castratos were typically moody and hard to get along with. They say that about Agha Mohammad khan too. But "moody" describes a lot of artist and conquerer friends of mine.
Ari
by MM on Tue Jul 26, 2011 06:27 AM PDTBesides the anatomical changes described in BBC links on castratos, the castratos probably had plenty of time to focus on the technical aspects of singing if they did not need to think about the overall effects of testosterone on their social lives? I wonder how much this pure focus on singing shaped the career of these castrados?
Heavenly voices, Azarin
by Ari Siletz on Tue Jul 26, 2011 02:19 AM PDTThanks for introducing me to Philippe Jaroussky. Philippe is amazing, more so considering that he sings in falsetto, though he has much more color and dynamics than one would expect from falsetto singing.
Following Samovar's BBC links on castratos, I found out why ordinarily falsetto doesn't sound as rich as modal singing. Falsetto is acheived by restricting the vocal cord at he bottom and using only the top part. The technique raises pitch but loses some harmonics that give the voice "color, also limiting volume dynamics. Castratos, on the other hand, don't restrict their vocal cord; their high pitch comes from a shorter vocal cord.
Singer Radu Marian grew short a vocal cord for hormonal reasons and his voice is naturally high. He sounds true castrato without having to be castrated. Can you hear more "color" and "flexibility" in his voice relative to Jaroussky? Voice instrument aside, I prefer Jaroussky's musicianship to Marian's.
Today they are called countertenor...and I LOVE them!
by Azarin Sadegh on Mon Jul 25, 2011 11:58 PM PDTI am no musician, but I LOVE Opera and one of my top favorite singers is David Daniels, the famous countertenor.
His voice is heavenly:
//www.youtube.com/watch?v=wa1e49KLXNU
or the latest French sensation Philippe Jaroussky:
//www.youtube.com/watch?v=9zQX2XqAE8c&feature=related
Enjoy!
I am sure Alessandro Moreschi must have had better singing days in his prime time...but I bet he was already too old when his voice was finally taped for eternity...:-)
...
by Red Wine on Mon Jul 25, 2011 02:33 PM PDTآری جان،تنها با کشیدنِ تخمها قضیه آن چنان نمیشود و بلکه هدف این است که هورمون دگر ترشح نشود ! تخمها محلِ انبار هورمون و . . . هستند،علاوه با این تخم ها،لوله یی که از درون بدانها وارد میشده و کیسه آلتِ جنسی را تشکیل میداده نیز بریده و دوخته میشده است.
حتما سفری به موزه توپکاپی-استانبول بکنید و یا ونیز،موزه تاریخیِ این شهر !
با سپاس از شما...سلامت باشید.
...
by Red Wine on Mon Jul 25, 2011 02:28 PM PDTفرامرز جان،عزیزِ ما ...
از عرایضتان اینجور برداشت میکنیم که جنابعالی هیچگاه به استانبول و ونیز سفری نکردهاید،عمیقا سفارش میکنیم که بدین هذه المدن سفری کنید و به موزههای این شهر سر زده و نگاره گرِ آلات و ادواتِ شکنجه گری آن زمان باشید...
مطمئن باشید که حتما به شما خوش خواهد گذشت که هر دو شهر،شهرِ عشق و شهرِ با صفایی هستند :) .
Some replies
by Ari Siletz on Mon Jul 25, 2011 01:08 PM PDTNazanin: Good observation regarding saligheh. There certainly have been changes in saligheh. To compensate for this I compared the Moerschi video with another one made at almost the same time (1905) with the same song by a female singer who was also past her prime when the recording was made. Interestingly, when I went back to Moreschi with a compensated ear I liked it better, though still not enough to become a fan.
MM: I once heard an Azari song in chahargaah and because of the high register I thought it was a female singer. The voice had stunning power in an odd way which I couldn't put my finger on. Later I learned that this a style of Azari male singing.
Samavar: So sepaazgozaar for the BBC video link about Castrati singing. I watched all the available parts of the program. The explanations may have answered the "stunning power in an odd way" that I mentioned to MM and also revealed a big error in my blog's text. The castration did not preserve a boy's voice except only in register. Very importantly it's purpose was to have a boy's larynx operating inside a fully mature male vocal tract. A very different sound texture! Also, quite aside from the castration angle, the BBC video reveals some of the voice qualities that an opera audience listens for.
Faramarz, MPD:
LOL! Apologies for causing you pain in the ear or elsewhere. But it's the price you have always paid for your curiosity.
Anahid: Not a good voice, but beats some of those audition videos of Googoosh wannabes that were posted a few weeks back.
Red Wine: Many thanks for your historical explanations. Informative as always. Part 2 of the BBC video suggested by Samavar disagrees with you on one point. The testicles were removed completely.
All-Iranians: Red Wine makes a good point; we need to cross check the "eyeball" figures with population stats to make sure the numbers make sense. In addtion, conquerers sometimes deliberately exaggerated stories of their cruelty during war as a strategy to demoralize the resistance and cause them to surrender without a fight. I don't know if this was the case with Agha Mohammad Khan, but until known facts are analyzed (maybe Red Wine can help here) a reasonable doubt exists in my mind.
Dr. Saadat Nouri: Your quatrain captures so well the spirit of this blog. A mix of art, humor and reference to delkharaash issues. Many thanks for the exclusive!
ریشه اپرای اروپایی تخم کشیدن!
FaramarzMon Jul 25, 2011 12:31 PM PDT
شراب سرخ عزیز، خیلی ممنون از توضیحات شما در باره هنر تخم کشی! اینجور که من فهمیدم اونوقتها تخم این جوانان را اینقدر میچلوندن که صدای نت دو، ر، می، فا، سل، لا، سی ازشون در آد!
پس این واژه فارسی که میگفتن، "بچه چرا داد میزنی، مگه دارن تخمتو میکشن؟" ریشه اپرای اروپای داره!
Dear Ari
by M. Saadat Noury on Mon Jul 25, 2011 11:07 AM PDTاین صدا چیست که می آید باز؟
گفته اند نیست که این یک آواز
نتوان داد بر آن گوش و حواس
دلخراش است از آن سرآغاز
م.س.ن
...
by Red Wine on Mon Jul 25, 2011 11:01 AM PDTآل ایرانیانِ عزیز ...
اَصلِ جمعّیتِ ده شهرِ آن زمان به ۲۰،۰۰۰ نفر نمیرسیده است و حال تو بخوان حدیثِ مجمل... !
ما فراوان از این داستانها دانیم و اما کاتِب و نقاّل کیست و از کجا میآید !؟
چطور به زیرِ سوال میبریم که آیا محّمد به آسمانْ عروج کرده است و یا خیر اما این قبیل لاطائِلات را خِیر ؟
ما هنوز نمیدانیم کدام پدر سوخته در روز کذائیِ ۲۸ مرداد آن شَلم و شوربا را ایجاد کرد و آن وقت چطور دانیم دو صد سالِ قبل چه بر مملکت گذشته است ؟ امروزه، با تمامِ قوا و با تمامِ نیرو اینجور داستانهایِ شب جمعه به زیر کرسی نِشسته و نِبشته.. ما به زیرِ سوال برده و در انتظارِ آن روزیم که حقایق روشن شود،آنجور که کم کم مسائلِ دیگر بر ما نمایان گشته و روشن شده است.
تمامیِ این منابع و نوشتهها دست خورده و پُر اشکال و پر حرف هستند.هزاران مثال میتوان زد و اما وقت طلا و جنابعالی از همه چیز مطّلع !
با سپاسْ از شما .
قابل توجه ی جناب شراب قرمز
All-IraniansMon Jul 25, 2011 10:41 AM PDT
.... سرانجام با لشکرکشی آغامحمدخان به شیراز، با نوعی حیله جنگی لطفعلی خان شکست خورد و به کرمان گریخت. آغامحمدخان در سال ۱۲۰۶ هجری قمری در عمارت کلاه فرنگی شیراز به تخت نشست. طی دو سال بعد میان این دو رهبر نبردهای پراکنده یی رخ داد تا لطفعلی خان سرانجام در ۱۲۰۸ بر کرمان مسلط شد. این خبر آغامحمدخان را برانگیخت که کار وی را یکسره کند. لذا در تابستان همان سال وی با لشکری مجهز به کرمان حمله برد و با شکست لطفعلی خان کرمان را تسخیرکرد و به کشتار و قتل عام مردم آن دیار پرداخت. بسیاری از مردم را کور کرد و عده زیادی را به طرز فجیعی به قتل رساند. گفته اند او دستور داد تپه یی از چشمان مردم بسازند. عده ای، تعداد کورشدهها را ۲۰ هزار و بعضی دیگر۷۰ هزار نفر ذکر کرده اند. او سربازانش را آزاد گذاشت که هر بلایی می خواهند بر سر مردم درآورند.
//fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%AE%D8%A7%D9%86_%D9%82%D8%A7%D8%AC%D8%A7%D8%B1
*
by Nazanin karvar on Mon Jul 25, 2011 10:07 AM PDTاز آن خایه آنقدر برش میدادند که صدایِ پسرک با نتهایِ مهمِ" موسیقی جور درآید،نه کم و نه زیاد ! آن برش قاعده داشت و حکمت..."
(عجب حکمتی) !!!!!!!!!!!!!!!!
مرسی از بلاگ شما شراب جان گرامی
...
by Red Wine on Mon Jul 25, 2011 07:54 AM PDTاین از آن سری بلاگ هاست که یک ساده اندیشی همچو ما نمیداند هدفش چیست و تو را از کجا به کجا میبرد و به کجا کش و سوق میدهد.اما چون ما به جنابِ آقایِ آری خان کمالِ احترام و اعتماد داریم،هدفِ ایشان را محترم دانسته و به سازِ مبارک ایشان رقصیم.
یک نکته را لازم دانسته و آن را در این عصرِ گرمِ پاریسی برایتان متذکر شده و مینگاریم:
-آنجور که آن شاهِ سنگدلِ افشار انجام داد،کاملا متفاوت است با نحوه اعمالِ خایه کشی و تخم کشی (اینگونه گفته میشود،شرمنده خانمها و آقایان هم هستیم!) در دورانِ رنسانسِ اروپایی !
این عمل را زمانیکه حضرتِ سلیمان خانِ بزرگ،خلیفه عثمانیان به قبرسِ فعلی لشگر کشی کرد،آنرا در بینِ بومیانِ منطقه دید و قضیه را جویا شد،به ایشان گفتند که جزیره تحتِ اشغالِ ونیزیان است و اینان این گونه رفتار کنند تا زهرِ چشم از مردمانِ خاطی آن سرزمین گیرند و خیالشان راحت که ذکورِ منطقه نتوانند تشکیلِ فرزند در آینده دهند و آن آبادی همچنان در دست نکبتِ مسیحیون بماند.
این عمل و دیگر اعمالی همچو این،مجموعه شکنجههای بودند که ونیزیان،فرانسویان و اسپانیولیها به رویِ مردمانِ خاطی،مسلمین و ناراضیان انجام میدادند و سپس از طریقِ عثمانیون به سایرِ مناطق برده شد.
در جنگهایِ عثمانی و صفوی،زمانیکه ایشان به آذربایجان حمله بردند،این عمل انجام شد و در ظرفِ بینشِ یک طلوع تا طلوع دیگر،بیش از ۵۰ کرور مرد و پسر بدین نحو خایه کشی شدند.بعد از چند سال که اینان جنگ را به شاه عباس باختند و مناطق به میهن بازگشت،سربازانِ اسیر شده ۲ راه داشتند،یا آنچه که میدانند در خدمت حضرتِ سلطانِ ایران گذارند و یا برده باشند و دائم الزجر !بسیاری شیعه شدند و این اعمال را به ایشان یاد دادند و سپس خود ..صفویه،زندیه و افشاریه صاحب مکتب در امرِ شکنجه شدند.
در اروپایِ آن زمان،این عمل به رویِ پسرانی انجام میشد که کسی را نداشتند و اینان را با حکمی خاص انتکقاب کرده و انجام کار وابسته به یک سری قوانینی بود که در دنیایِ امروزی آن را نمیبینیم.از آن خایه آنقدر برش میدادند که صدایِ پسرک با نتهایِ مهمِ موسیقی جور درآید،نه کم و نه زیاد ! آن برش قاعده داشت و حکمت...
بسیاری از آن پسرکانِ بدبخت میمردند و بسیاری دیگر به بیماریهایِ روحی مبتلا ! اما گفته میشود که این امرِ مهمی بوده است برایِ گسترش عین سبک آواز و کلا این سبک موسیقی که هنوز طرفدارانی بیشمار در سرزمینهایِ اروپایی دارد (در مراکش و الجزایر نیز هنوز انجام میشود و قبایلِ بدویِ فیلیپین !) .
اما حضرتِ آغا محمد خانِ قاجار،بزرگ سلطانِ ایران زمین آنچنان مردانگی در او باقی مانده بود تا آبرویِ از دست رفته مملکت را (گناهکاراِ افشاری در آتش جهنم بسوزند) باز خرد و همگان دیگر دانند که ایشان قابلیتهای سیاسی بیشماری داشتند و لعنت بر آنانیکه تاریخ را دست برده و دروغ و بهتان به مغزِ پارسیان ریختند.دیگر کسی در این عصرِ مدرن آن داستانها و آن دروغها را باور نمیکند.مردم چشمهایشان باز است و دیگر محتاج به ماله کشی شخص و فردی خاص را ندارند.حقایق رو شده اند و به امیدِ خداوند،آن قسم را که هم نمیدانیم،به زودی خواهیم دانست.
سفر کنیم،کتابهایِ جدیدیِ تاریخی بیشتر بخوانیم .
با سپاس از شما.
هم صدا ناهنجار است , هم خش خش دارد .
Anahid HojjatiMon Jul 25, 2011 07:28 AM PDT
Not a good voice.
این چه صدائیه!
Multiple Personality DisorderMon Jul 25, 2011 07:21 AM PDT
.
اونجام درد اومد!
بسیار دردناکه!
FaramarzMon Jul 25, 2011 06:52 AM PDT
هم برای خواننده بیچاره که تخمشو کشیدن و هم برای شنونده که باید این صدای دلخراش رو تحمل کنه!
Castrato
by Samavar on Mon Jul 25, 2011 06:31 AM PDTDear Ari
You are no doubt refering the a now extinct generation of tenors who were, at one time, the most sought after singers in operatic world. Indeed certain composers like Handel wrote some of their arias specificly for the castrati. Handel's famous aria known as Largo from the opera Serse (Xerxes) was written for and used to be sang by a castrato until early 20th century. But now it is performed by a mor delightful singer:
The castrato featured in your clip is Alessandro Moreschi who was the last of this now extinct specis. Here is a clip from a 6-part BBC documentary on this topic.
Ari
by MM on Mon Jul 25, 2011 06:21 AM PDTI have some old Azeri recordings back from <1900, and the men sound a lot better than this poor fellow whose manhood was interrupted to please a bunch of priests.
Listening to this guys voice, the question was whether this was the state of art on church singing back in the days, as NK suggests too, or the Catholic priests just could not help keep the young boys around, even if it was just the voice.
Or, may be it is me who is just too picky after listening to Ave Maria by Andrea Bocelli.
*
by Nazanin karvar on Mon Jul 25, 2011 03:18 AM PDTصدا در نطفه خفه شده است ولی شاید این نوع آوا در زمان خود روحانی و البته ارزشمند محصوب میشده
البته سلیقهها هم در تغییر هستند
//www.youtube.com/watch?v=AeDXhIjdcLY