خانه های مشهور و دیدنی تهران


Share/Save/Bookmark

All-Iranians
by All-Iranians
13-Jun-2012
 

 

تهران پایتخت ایران به دلیل اهمیتی که در دوران های مختلف تاریخ داشته دارای مجموعه ای از آثار مختلف و گوناگون است  و به همین دلیل در تهران علاوه بر مساجد و مدارس قدیمی بی بدیل ، خانه های مشهور و کم نظیری نیز یافت می شود. در این وبلاگ، به سراغ تعدادی از این خانه ها میرویم:

خانه ی  ابوالحسن صبا : به منظور بزرگداشت زنده یاد ابوالحسن صبا، بزرگ مرد تاریخ موسیقی معاصر ایران بخشی از خانه پدری وی به موزه ای تحت عنوان موزه ی صبا اختصاص یافت. سازهای متعلق به صبا و برخی دیگر از اشیا و لوازم شخصی وی نظیر نامه ها، عکسها، تابلوهای نقاشی و یادداشت های مربط  به موسیقی استاد صبا را می توان در این موزه دید. برای بازدید از خانه صبا باید به خیابان جمهوری، خیابان ظهیرالاسلام، پلاک ٩٢ رفت.

خانه ی امام جمعه ی تهران : منزل امام جمعه از بناهای عالی نیمه دوم قرن سیزدهم هجری قمری و محل سکونت امام جمعه تهران در دوران قبل از انقلاب ٥٧ بود.
این بنا دارای اتاق ها و تالارهای متعددی است که داخل آن ها با گچ بری های زیبا تزیین شده است. درب های نفیس، اتاق ها و راهروهای این بنا از نظر دقت و ظرافت در کنده کاری و نجاری چشم گیر است.

خانه مشیرالدوله : خانه مشیرالدوله از بناهای قدیمی تهران است که در حد فاصل خیابان منوچهری و جمهوری  در کوچه پیرنیای لاله زار واقع شده است. گچ بری ها و فرنگی کاری های این بنا که با کاشیکاری های منقوش به شخصیت های تاریخی و اساطیری همراه شده، بسیار دیدنی است
این عمارت منتسب به حسن پیرنیا مشیرالدوله است که از رجال برجسته دوران قاجار بود. عمارت مشیرالدوله سه طبقه بوده و مصالح به کار رفته در آن عمدتا خشت و آجر است ولی شیوه پوشش در طبقات مختلف متفاوت است. تزیینات بنا در نهایت سادگی کار شده و سطوح نمای خارجی آن ساده و یک دست آجر با بندکشی گچی است. سطح و داخل بنا نیز عمدتا صاف و یک دست می باشد. گچ بری و فرنگی کاری ایوان شمالی و کاشی کاری اتاق های زیرزمین بنا، مهم ترین تزیینات آن را تشکیل مى دهند. کاشی های به کار رفته در زیرزمین از جنس خشت و در ابعاد بزرگ و منقوش به تصویر شخصیت های اساطیری و تاریخی است. این بنا به لحاظ قدمت و اهمیت معماری آن تحت شماره ١٨٩٩ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خانه ی نیما یوشیج در شمیران_ تهران : خانه نیما یوشیج شاعر در تجریش، خیابان دزاشیب قرار دارد.

خانه ی وثوق : بنای خانه وثوق الدوله در سال ١٢٥٣ هجری قمری (قرن سیزدهم) به پایان رسید . شامل تالارها و اتاق های متعددی است که با گچ بری های عالی مزین شده اند.
این عمارت برای یکی از چهره های نامدار دوران قاجار به نام میرزا محمد قوام الدوله آشتیانی ساخته شده است. اگر خواستید از این بنای زیبا و بخصوص نقاشیهای گل و مرغ روی گچ آن دیدن کنید، کافی است به خیابان ١٥ خرداد، کوچه میرزا محمود وزیر سری بزنید. داخل خانه دو طبقه قرار دارد که طبقه اول را دو تالار بزرگ آینه، سفره خانه، دو راهرو و سه اتاق کوچک تشکیل می دهد. در طبقه دوم شش اتاق و دو راهرو ساخته شده است. درهای این عمارت همگی با چوب گره سازی شده که در نهایت زیبایی است.

خانه ی مستوفی الممالک : این خانه در چهار راه گلوبندک، گذر مستوفی قرار دارد و سال ساخت آن حدود ١٣١٠ قمری تخمین زده می شود. سبک و شیوه معماری این بنا اروپایی است و در تزئینات داخل آن از گچ بری، منبت کاری و نقاشی استفاده شده است.

ساير خانه هاي قديمي تهران
در شهرستان تهران خانه هاي قديمي زيادي وجود دارد که بعضي از آن ها امروزه به عنوان موزه و برخي ديگر به عنوان بناي تاريخي به ثبت ملي رسيده است. برخي از اين عمارت ها به شرح زير مي باشد.
- خانه قوام السلطنه واقع در خيابان سي تير كه اكنون موزه آبگينه است.
- خانه ابوالقاسم تفضلي واقع در خيابان اميركبير روبه روي اكباتان.
- خانه هدايت واقع در خيابان هدايت.
- خانه استاد حسين بهزاد واقع در خيابان بهزاد.
- خانه احساني واقع در خيابان اميركبير، پامنار، كوچه بهاءالدوله.
- خانه صفوي واقع در خيابان مصطفي خميني، سرچشمه.
- خانه قديمي سه راه امين حضور مربوط به دوره قاجاريه، سه راه امين حضور.
- خانه علاءالدوله: مربوط به دوره قاجاريه خيابان فردوسي.
- خانه نصرالدوله مربوط به دوره قاجاريه، سرچشمه، كوچه مرآت


منابع مورد استفاده

عمارات و محوطه ها باستاني درشهرستان تهران
//barayeiranesabz.blogfa.com/post-7.aspx
خانه های دیدنی استان تهران
//www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=1564789
 مکان هاي ديدني و تاريخي تهران
//forum.iranvij.ir/%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86/2068-%D9%85%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%A7%D9%8A-%D8%AF%D9%8A%D8%AF%D9%86%D9%8A-%D9%88-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D9%8A%D8%AE%D9%8A-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86.html
 

از خوانندگان علاقه مند ، تقاضا می شود اگر از دیگر خانه های مشهور و دیدنی تهران اطلاعی دارند لطفا در قسمت کامنت اضافه فرمایند


Share/Save/Bookmark

more from All-Iranians
 
All-Iranians

در مورد خانه ی اتحادیه

All-Iranians


 

آیا خانه ی این اتحادیه، با آن اتحادیه ای که دخترش همسر فضل الله زاهدی و مادر اردشیر و هما زاهدی (همسر داریوش همایون) بود ارتباط دارد؟  آیا کسی می داند؟


All-Iranians

Jenab-e Anglophile

by All-Iranians on

Thank you for your visit and for your input. You may also like to view this

//fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87_%D9%88_%D8%A8%D8%A7%D8%BA_%D8%A7%D8%AA%D8%AD%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D9%87


anglophile

خانه اتحادیه باغ امین السلطان

anglophile


 

«خانه و باغ اتحادیه» یا «خانه امین‌ السلطان» عمارتی مربوط به دوران قاجار است که در مرکز تهران واقع شده است. خانه - باغ اتحادیه به عنوان تنها بازمانده از خیابان لاله‌زار قدیم و یکی از نفایس معماری عصر قاجار شناخته می‌شود. این اثر در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۰۵۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. اما چندی بعد «به حکم دیوان عدالت اداری ایران، خانه پدری پروین اعتصامی و خانه اتحادیه، (محل ساخت سریال دایی‌جان ناپلئون) از فهرست آثار ملی خارج شده‌ و هم‌اکنون احتمال تخریب آن‌ها وجود دارد».

//www.loghatnaameh.org/dehkhodaworddetail-dd3f064b8c9a4190aa4fb0dd24010505-fa.html


All-Iranians

خانه ی پروین اعتصامی

All-Iranians


 

آدرس خانه پروین اعتصامی: شهر تهران ، شرق خیابان سیروس سابق ، پائین تر از چهارراه سرچشمه ، کوچه  علیزاده کمیلی ، انتهای بن بست اول ، پلاکهای ۶ ، ۸ و ۱۰

//injatehran.blogfa.com/post-650.aspx


All-Iranians

خانه ی قوام السلطنه

All-Iranians


1

 //100sotun.blogfa.com/post/63

خانه قوام السلطنه: این بنا، در دوره رضاه شاه تحت تاثیر معماری قفقاز ساخته می‌شود. وقایع ٣٠ تیر جلوی این خانه رخ داده است كه طي آن مخالفان قوام در تاريخ سي تير ١٣٣٢ در برابر این بنا تظاهرات كردند. دولت قوام سقوط می‌کند و مصدق دوباره قدرت را به دست می‌گیرد.
چندی بعد قوام می‌میرد و ورثه او، بنا را به سفارت مصر می‌فروشدند و این مکان تبدیل به سفارت مصر می‌شود. در اواسط دهه ٤٠ شخصی این ساختمان را خریده و آن را در اختیار حکومت قرار می‌دهد و با طراحی هانس هولن به موزه سفال و شیشه تبدیل می‌شود.
 //www.ilna.ir/newsContext.aspx?ID=139139


All-Iranians

خانه یا محل سکونت محمدرضا شاه پهلوی درتهران

All-Iranians



All-Iranians

خانه ی شماره ۱۰۹ کاخ، خانه ی دکترمصدق

All-Iranians


 

خانه ی شماره ۱۰۹ کاخ سابق ( فلسطین فعلی )، خانه ی سابق دکتر مصدق

//www.rahesabz.net/story/50899/

//www.iichs.org/docimages/P_kodeta28mordad_10.jpg


All-Iranians

خانه ی ناصر الدین شاه

All-Iranians


شمس‌العماره //www.khabaronline.ir/detail/142447/

گويا ناصرالدين شاه پیش از سفر به اروپا و با ديدن تصاوير بناهای فرنگستان، تمايل پيدا کرد بنایی مرتفع، نظير آنها در پايتخت ايجاد کندتا بتواند از بالای آن منظره شهر و دورنمای پیرامون را تماشا كند//fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B4%D9%85%D8%B3%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87

This was the first iron (steel) building In Tehran, built by Naser al-Din Shah //commons.wikimedia.org/wiki/Category:Shams-ol-Emareh


All-Iranians

خانه ی سید ضیا الدین طباطبایی

All-Iranians


زمینی که در آن زندان اوین ساخته شده‌است، سابقا خانه سید ضیاءالدین طباطبایی، روزنامه‌نگار و نخست‌وزیر ایران بود
//fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87_%D8%A7%D9%88%DB%8C%D9%86

سید ضیاالدین طباطبائی در سال ۱۳۴۶ در خانه خود که الان زندان اوین است به یک روزنامه نگار جوان ایرانی گفت "... من انگلیسی‌ها را از همسایه شمالی برای ایران بهتر می‌دانم."
//www.bbc.co.uk/persian/iran/2011/02/110222_l78_3esfand_90anniv_behnoud.shtml


All-Iranians

خانه ی خانم فخرالدوله مادر دکترعلی امینی

All-Iranians


خانم فخرالدوله
 //fa.wikipedia.org/wiki/%D9%81%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D9%84%D8%AF%D9%88%D9%84%D9%87
عمارت فخرالدوله، قلیان و جاذبه جدید گردشگری برای منطقه تاریخی تهران
//mokhtasatehonar.blogfa.com/cat-2.aspx
اینجا خانه معروف فخرالدوله یکی از بناهای به یادماندنی تهران است
//i40.tinypic.com/14mgwvs.jpg

PS: to be added to the original blog 


All-Iranians

Jenab-e Azarbanoo

by All-Iranians on

Thank you for your visit and for your input. You may also like to view this

//iranian.com/main/blog/all-iranians-99


Azarbanoo

AI, Thank you

by Azarbanoo on

for posting.


All-Iranians

تصاویر خانه های مشهور و دیدنی تهران

All-Iranians