جنگ با عروسک ها

ممنوعیت فروش «باربی» مرا بیاد "دن کیشوت" انداخت


Share/Save/Bookmark

جنگ با عروسک ها
by Mahvash Shahegh
23-Jan-2012
 

در روزهای اخیر یکی از سرخط های خبر در ایران جنگ با عروسک های "باربی" بوده است. متن خبر از این قرار است "به دنبال ممنوعیت فروش عروسک «باربی» در ایران، پلیس نظارت بر اماکن عمومی «ده‌ها» مغازه را به دلیل فروش این عروسک پلمب کرده است." همچنین خبرگزاری کار ایران، ایلنا ضمن انتقاد از طراحی این عروسک آورده است: «عروسک باربی بر خلاف سایر عروسک‌ها که تداعی کننده کودک بوده و دارای چهره‌ای معصومانه است، یک زن ۲۰ ساله آمریکایی با تمام مشخصات اندامی را نشان می‌دهد که با دقت فراوان طراحی و ساخته شده و با حضور تصاویرش در اکثر مایحتاج و ملزومات ضروری کودکان و نوجوانان... خود را به آنان تحمیل می‌ کند و موجب خرید عروسک می‌شود.» (سایت رادیو فردا، یکشنبه 22 ژانویه 2012)

این خبر مرا بیاد "دن کیشوت" و جنگش با آسیاب های بادی انداخت در داستان معروف "دن کیشوت" نوشتۀ میگوئل سروانتس.(2) در این داستان، قهرمان اصلی، مرد دهاتی پنجاه ساله ای است که کتاب های قهرمانی و شوالیه گری زیاد می خواند و به سبب زیاد خواندن آنها قوای فکریش مغشوش شده، همۀ آنچه را که می خواند حقیقت می پندارد و در نتیجه تصمیم می گیرد که خود دست به عملیّات قهرما نانه بزند. به این جهت با همسایه ای بی سواد بنام "سانچو" که دن کیشوت را ارباب می نامد رهسپار مکانها ودست زدن به ماجراهای گوناگون می شود. یکی از اوّلین ماجراهائی که برای آنها پیش می آید جنگ با آسیاب های بادی است که آنها را غول های وحشی می پندارند. درست همچون دون کیشوت های ایرانی که اندام "باربی" بیست سانتیمتری برایشان همچون اندام یک زن آمریکائی یک متر و چهل سانتیمتریست. جنگ دون کیشوت با آسیاب های بادی درزبان انگلیسی اصطلاحی بوجود آورده که چنین ترجمه می شود: "مبارزه با آسیاب بادی (3) "که معنای آن حمله به دشمنی تصوّری و خیالی یا جنگی بیهوده و برنده نشدنیست. این عبارت گاهی نیز برای رویاروئی با دشمنی که ازو درک صحیحی در دست نیست و یا یک سری عملیاتی که بر اساس سوء تعبیر و درست بکار نبردن معانی قهرمانی، خیال پروری ویا آرمان گرایی بوجود آمده بکار برده می شود. به عبارت دیگر می توان گفت که مبارزۀ دن کیشوت با آسیاب های بادی، تمثیلی ست برای ترویج ارزیابی انتقادی، دیرباورانه، ریشخندانه ی انگیزه ها، توجیهات عقلائی و اقدامات یک قهرمان، یا سیاست های خارجی یک کشور.

تعاریف داده شدۀ بالا دقیقاً با آنچه که در ایران در خبرها آمده و می توان آن را بجای "مبارزه با آسیاب های بادی"، "مبارزه با عروسک های باربی" نامید قابل مقایسه و انطباق است. وهمچنین مبیّن سیاست خارجی ایران که به دنیا اولویّت های ایدئولوژیکی و اجرائی خود را که همان حدیث مفصّل از مجمل خواندن است می نمایاند.

و امّا علاوه بر آنچه گفته شد، من اگر بجای مردان ایرانی بودم مسالۀ تحریک شدن برایم بسیار برخورنده و توهین آمیز بود. با خود می اندیشیدم که آیا من به عنوان یک مرد مسلمان ایرانی بنا به ادّعای دست اندر کاران حکومت کار دیگری جز تحریک شدن اسافل اعضاء ندارم و باید دائماً مراقب آنها باشم که مبادا چشمشان به چیزی بیفتد و تحریک شوند. آیا بالاخانۀ من به ادّعای آنها کاملاً تعطیل و من از بابت اندیشیدن و فکر کردن بسیار ضعیف و آسیب پذیرم به نحوی که کوچکترین برخوردی آنرا تضعیف کرده و شاید هم بکلّ برطرف نماید!

سرانجام ، همانطور که دن کیشوت روزی از خواب بیدار شد و سلامتی روحی و عقلی خود را کاملا دوباره به دست آورد، امید است که دین کاران و دست اندر کاران حکومت ایران هم هرچه زودتر از خواب بیدار شوند و سلامت روحی و عقلی خود را باز یابند.

نوشتۀ مهوش شاهق

دوشنبه 23 ژانویه 2012

1 – Radio Farda: //www.radiofarda.com/content/f10_dozens_shops...

2- Don Quixote: //en.wikipedia.org/wiki/Don_Quixote

3- Tilting at windmills


Share/Save/Bookmark

more from Mahvash Shahegh
 
Abarmard

Interesting analogy

by Abarmard on

Enjoyed reading it.


default

راه رفتن کبکه

Mahvash Shahegh


 

دیوانۀ  عزیز،  من در آمریکا ، آمدم که راه رفتن کبکه را ( سیستم اندازه گیری اینجا) یاد بگیرم ، راه رفتن خودم هم ( سیستم متریک)  از یادم رفت. شما خودتان به میل خود بلندی زن آمریکائی را تجسّم کنید؛ یک متر و هشتاد یا دو متر نظر شما را بر آورده می کند؟

ممنون از لطف و تشویق شما و موندا.  

 


Monda

؟ یعنی‌ هنوز جای امیدواری هست

Monda


که یا اینها به تعادل عقلی و روحی‌ برسند یا باربی‌ها یک مترو ۴۰ سانتی بشن؟ 

 

ممنون از این نوشتهٔ جالب.


divaneh

ماشااله جمهوری اسلامی

divaneh


 همۀ مشکل مملکت همین عروسک بازی دختر بچه هاست. حالا که همۀ مشکلات را حل کردید و نه تورم اقتصادی هست و نه خطر جنگ و نه اعتیاد و فقر و بیکاری و هیچ مشکل دیگر، باید با عروسک بازی این دختر بچه ها هم دلیرانه مبارزه کرد. عروسکشون رو توی سرشون خرد کن. ممکنه امریکا حرف شما رو به تخمش هم حساب نکنه و به جای یک ناو چهار تا بیاره و شما هم آرد به دهن بگیرید و جفت بکنید و الدرم دلدرمهایتان یادتان برود. از این دختر بچه ها و عروسکهایشان اما نمی ترسید. بابا شما سر نترس دارید. اگر این دختر بچه ها دیو بشوند شما شاخشان را می شکنید. اگر زندانی ها هرکول بشوند شما پاشنه شان را خرد می کنید. بنازم به مردانگی جمهوری اسلامی.

  مهوش خانم با سپاس از این نوشته و تشبیه جالب، ما همیشه فکر می کردیم که زنهای آمریکایی قد بلند هستند و حال معلوم شد که آن هم از کلکهای هالیوود بوده و قدشان بیشتر از یک متر و چهل سانت نیست.