جنازه‌ها را با ماشین حمل گوشت جابه‌جا ‌کردند
Rooz Online / Arash Bahmani
01-Aug-2010 (3 comments)

در سه راه افسريه در جنوب شرق تهران جاده ای است به نام بلوار امام رضا که سرآغاز جاده تهران مشهد است. پانزده شانزده کيلومتر که در اين جاده حرکت کنيد در سمت چپ‌ چند گورستان می بينيد که به اقليت‌های مذهبی تعلق دارد. یکی از این گورستان ها هم به گورستان خاوران است؛ جایی که از 20 سال پیش،شاهد رفت وآمد سوگوارانی است که گل های پرپرشده خود را روی قبرهایی می ریزند که نام صاحب آنها،روشن نیست.گورستان جمعی زندانیان سال 67؛آنان که پس از دادگاه هایی چند دقیقه ای،حکم مرگ گرفتند و تیرها که تمام شد در شوفاژخانه های زندان اوین بردارشدند.

کل گورستانی که اعدام شدگان در آن خفته اند به محوطه ای در ابعاد حدود سی متر در شصت متر خلاصه می شود و در واقع چيزی جز زمينی خاکی نيست، هرچند، بعضی از خانواده ها سنگ قبرهای نمادين و فرضی در جاهايی نصب کرده اند. دو سه سنگ قبر هم هست که می گويند کسانی که آنها را آنجا گذاشته اند به نحوی اطمينان حاصل کرده اند که اع... >>>

recommended by Shifteh Ansari

Share/Save/Bookmark

 
MM

this was a shameful chapter in Iranian history

by MM on

.


fooladi

I visited Khavaran whith my late uncle once

by fooladi on

where lots of his comrades he knew were burried there in unmarked mass graves. It was a most moving experience of my life, to know that just a few feet under where I stood were the bodies of the best, brightest and most politically aware of an entire Iranian generation. The kind of people who could have turned last year's uprising into a full blown revolution, sending the khalifa and his cronies to the dustbin of history. My uncle told me he knew of many dozens of such mass graves scatterd around iran from Kerman to tabriz and mazandaran and kurdistan.......


Fred

"رحم نمی کنیم"

Fred


روا میبود که روز آنلاین بخش مربوط به میرحسین موسوی را از متن گزارش در صفحه دو، نقل میکرد تا آن قسمت از مقاله که میگوید: "انتشار این گزارش در ۲۲ خرداد با واکنش‌های متفاوتی روبرو شد." برای خواننده روشنتر میگشت.

 اشکال ندارد، اصلاح طلبی است و هزار و یک مسائل مربوطه. آن بخش دردسرساز در مورد "رهبر اصلاح طلبان" به این شرح است:

  "در دی ماه 1367، یک خبرنگار تلویزیونی اطریشی از میرحسین موسوی نخست وزیر وقت ( که درحدود بیست سال پس از این تاریخ در انتخابات 1388 ریاست جمهوری شکست خورد) پرسید که دربارۀ ادعاهایی که  در رسانه های غربی در مورد کشتار مجاهدین خلق منتشر شده است چه نظر دارد.

پاسخ نادرست موسوی این بود که " آن ها (مجاهدین خلق در زندان ) قصد داشتند به قتل و کشتار مردم ادامه دهند و ما ناچار بودیم مانع اجرای این توطئه شویم. در چنین مسائلی ما به کسی رحم نمی کنیم."

//www.iranrights.org/farsi/attachments/doc_1116.pdf