تقیه : پنهان کردن ، پرهیز کردن / تقیه کردن : پنهان کردن مذهب خویش ، خودداری کردن از اظهار عقیده و مذهب خویش در مواردی که ضرر مالی یا جانی یا عرضی متوجه شخصی باشد / تقیة : آوردن بزبان از روی صلاح وقت چیزی را که در دل غیر آن باشد. (ناظم الاطباء). خودداری از اظهار عقیده و مذهب خویش در مواردی که ضرر مالی یا جانی یا عرضی متوجه شخصی باشد. (فرهنگ فارسی معین ). پنهان کردن مذهب خود یا احتیاط در مقابل کسی که مذهب دیگری دارد. (اصطلاح فقه ) تقیة اسم است ازاتقی یتقی اتقائاً و تاء آن بدل از واو است چنانکه در تهمه و تخمه . و مراد از آن تحفظ از ضرر غیر است بوسیله ٔ موافقت کردن با او در قول یا فعل مخالف حق ... : لغت نامه دهخدا
//www.loghatnaameh.com/dehkhodasearchresult-fa.html?searchtype=0&word=2KrZgtuM2Yc%3d [1]
واژه ی تقیه : «تقیه» از واژه «وقایه» به معنای سپر گرفته شده است که انسان بوسیله آن از جان ودیگر چیزهایی ارزندهاش دفاع میکند. یکی از اعتراضات اهل سنت بر شیعه آن است که شیعیان تقیه می کنند. اهل سنت تقیه را نوعی نفاق دانسته و آن را مذموم می شمارند به همین دلیل همواره شیعه را بخاطر آن مورد اعتراض قرار می دهند. ... : ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد
//fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AA%D9%82%DB%8C%D9%87 [2]
آیا معصومین (ع) در هر موقعیتی تقیه می کردند؟
پرسش: می خواهم بدانم در دوران بسیار نامساعدی که برای تبلیغ معصومین پیش آمده بود (به غیر از امام باقر و امام صادق علیهما السلام) آنها در تقیه بودند و افکار خود را پنهان می کردند. بنابراین ما از کجا مطمئن شویم که آنچه از امامان بدست ما رسیده، درست است و از روی تقیه نبوده؟
پاسخ: اولاً این گونه نبوده است که سرتاسر زندگانی آنها در تقیه بوده باشد بلکه ائمه علیهم السلام دارای یارانی با ایمان عالی و استوار بوده اند که صاحب اسرار آنها محسوب می شدند و ائمه احکام و معارف دینی را برای آنها بیان می کردند. ثانیاً ائمه علیهم السلام در جائی که می دیدند اصل دین عقائد حقه در خطر است بدون هیچ تقیه و پروائی اصول و معارف دینی را بیان می کردند و چه بسا در این راه جان خود را هم فدا می کردند و شاهدش زندگی پررنج و مشقت و در حبس و تبعید و نهایت شهادت همه معصومین است اگر آنها دفاعی از معارف حق نمی کردند و در تقیه مطلق بودند چگونه اینهمه در رنج و مشقت زندگی می کردند و اصلاً چگونه ما می توانستیم امروزه شناختی از آنها و معارف آنها داشته باشیم. ... : دانشنامهٔ حوزه
//www.hawzah.net/FA/QuestionView.html?QuestionID=7315 [3]
بازخوانی فرهنگ دروغ ، کتمان و تقیه : تقیه یا دروغ سودمند روش رایج در زمامداریهای دینی در طول تاریخ بوده است. تقیه موتور محرکه قدرت حاکمان دینی بوده و از وظایف سرکردگان شریعت جهت پشتیبانی از قدرت مطلقه و حفظ و نگهداری حکومت شیخان بوده است. در طول تاریخ گذشته وظیفه تمام امیران منصوب دینی در ایالات و ولایات تقویت قدرت خلیفه بوده و در نتیجه احکام دینی و اصول شریعت اسلامی باید طوری تعبیر و تفسیر میشد که منافع فرمانروایان دینی را برآورد کرده باشد و از سویی با ارعاب و ترساندن مردم از عذاب آسمانی و مجازات مقدس زمینی آنان را مطیع دستگاه منیع خلافت و ولایت فقیه نمایند. ... : ح. اهرابی
//www.akhbar-rooz.com/printfriendly.jsp?essayId=41001 [4]
تقیه حربه ای کارامد در بقای رژیم : چند گونه گویی و تغییر مواضع ضد و نقیض از سوی اکتورهای سیاسی ساختارگرا پدیده تازه یی نیست. تئوری پردازی و ذهنیت سازی در نظام ولایی از همان اغاز برقراری حاکمیت، ابزاری بوده است برای پیشبرد اهداف ولایی. انها با رویکرد به داده های فقهی چون امر تقیه که امروز زبان و فرهنگ رایج ساختارگرایان و دینمداران در عرصه سیاست است، همچنین با تکیه به ناپایداریهای ذاتی تئوریهای اجتماعی ، و استفاده ابزاری از برخی مفاهیم و عناصر کلیدی گفتمان رایج اپوزیسیون سکولار، در جهت حذف نیروهای سکولار به اسانی تقیه میکنند. کاربرد تقیه با توجه به ریشه های فرهنگی- مذهبی، ابزاری کارامد در روند هنجارسازی سیاستهای سلطه گرانه و تمامت خواه نظام ولایی بوده است. ... : دکتر پریسا ساعد
//www.akhbar-rooz.com/printfriendly.jsp?essayId=40857 [5]
استدعا اگر در زمینه ی تقیه ، شعر ی می دانید لطفا اضافه فرمایید. با تشکر
Recently by All-Iranians | Comments | Date |
---|---|---|
کار پردازان انگلیس در ایران : ۵٢ - احسان نراقی عنصر فعال فراماسونر | 4 | Dec 04, 2012 |
اشعاری به یاد محمد مختاری شاعر و نویسنده ی مقتول ایران | 11 | Dec 04, 2012 |
خدمتگزاران فرهنگ ایران : ٢٠ - محمد نوری | 2 | Dec 02, 2012 |
Links:
[1] //www.loghatnaameh.com/dehkhodasearchresult-fa.html?searchtype=0&word=2KrZgtuM2Yc=
[2] //fa.wikipedia.org/wiki/تقیه
[3] //www.hawzah.net/FA/QuestionView.html?QuestionID=7315
[4] //www.akhbar-rooz.com/printfriendly.jsp?essayId=41001
[5] //www.akhbar-rooz.com/printfriendly.jsp?essayId=40857