درس بزرگ کودتای ۲۸مرداد ۱۳۳۲

Tapesh
by Tapesh
18-Aug-2012
 

آقای بنی صدر درایام سالگرد کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ می باشیم. به نظر شما از آن ناکامی بزرگ چه درسهائی می توانیم برای امروز خود بیاموزیم؟


Share/Save/Bookmark

more from Tapesh
 
anglophile

رابطه بنی صدر اردشیر زاهدی و داریوش همایون

anglophile


نقل از صادق خلخالی  
امام به بنی صدر علاقه داشت، ولی در آن اواخر دید که بنی صدر نه تنها با نهضت آزادی؛ بلکه با روحانیون و حتی خود حضرت امام مخالفت سرسختانه دارد. البته، چند تن از روحانیون، از جمله: آقای انواری و اقای محمد جواد حجتی و اقای شیخ فضل الله محلاتی و جلالی نیشابوری (مکلا که نماینده نیشابور در مجلس بود)، از طرفداران پروپا قرص آقای بنی صدر بودند و آقای شیخ محلاتی برای او مقام علمی قائل بود و میگفت: او در هشتاد رشته تخصص دارد. کم کم معلوم شد که او اصولا نمی تواند با روحانیون کنار بیاید. دیگرانی هم بودند که با بنی صدر بودند؛ ولی پس از بی توجهی امام به بنی صدر، آن ها هم موضع خویش را عوض کردند. پس از فرار بنی صدر از ایران، آن هم با آن وضع زننده و به اتفاق رجوی و سرهنگ معزی (خلبان شاه) و مخفی شدن او در توالت هواپیما، ماهیت او کاملا مشخص شد. سرانجام کاشف به عمل آمد که او پسرخاله ی تنی آقای اردشیر زاهدی است. دو خواهر را یکی فضل الله خان زاهدی و دیگری را سید نصرالله بنی صدر به حباله ی نکاح درآورده بودند و دختر فضل الله خان زاهدی، خواهر اردشیر زاهدی و دخترخاله بنی صدر، همسر آقای داریوش همایون بود. داریوش همایون به کمک ایادی اش روزنامه ی آیندگان را پس از انقلاب اداره میکرد و اکنون نیز خارج از کشور، روزنامه ی ضد انقلاب آیندگان را اداره میکند. //donbaleh.com/link/464350
از قول احمد خلیلی
*خليلي: از وقتي كه در جبهه دوم ملي و سوم بود. پدرش در همدان املاكي نزديك املاك سپهبد زاهدي داشت. به خاطر دارم هنگامي كه آيت‌الله كاشاني از زندان انگليسي‌ها در عراق آزاد شدند، مي‌خواستند از كرمانشاه به تهران بيايند. پدر بني صدر در همدان از ايشان دعوت كرد كه به منزلش بروند. من هم در معيت آيت‌الله كاشاني بودم. بني‌صدر را براي اولين بار آنجا ديدم. يك مورد جالب‌تر براي شما بگويم. چندي پس از 28 مرداد كه آيت‌الله كاشاني مخالفت خود را با زاهدي آغاز كردند بني صدر و پدرش سريع به تهران آمدند بلكه بتوانند ايشان را از مخالفت باز دارند. علت هم اين بود كه با زاهدي در خيلي از املاك همدان شريك بودند و روابط نزديكي داشتند. واقعا براي من جالب بود كه بني صدر كه خودش را عضو جبهه ملي مي‌دانست و قاعدتا بايد با زاهدي كه او را كودتاچي مي‌دانستند مخالف بود آمده بود تا آيت‌الله كاشاني را از مخالفت با زاهدي بازدارد.

//www.rasekhoon.net/forum/thread/390889/page1/