US-IRAN

Driving the Shah

How oil changed the balance of power in the Middle East

27-Sep-2011 (38 comments)
Anyone who’s ever driven down an American highway, idled in America’s city streets surrounded by gas-guzzling SUVs, or shivered in the Arctic-cold air conditioning of a US office building, knows the truth: the United States has an insatiable thirst for oil. Certainly Iran’s shah, Mohammad Reza Pahlavi, understood that need, and for eight years, 1969 to 1977, exploited it, negotiating a series of secret oil-for-arms deals with America’s best and brightest>>>

PERSEPOLIS

Heritage Hunters

Trying to cash in on what Darius and Xerxes left us!?

22-Sep-2011 (58 comments)
Just last week the NIAC news email brought good tidings that some of the Persepolis tablets have been rescued, apparently through clever use of a legal technicality. Lawyers defending the tablets in Massachusetts successfully argued that the plaintiffs couldn’t prove that the items actually belong to the IRI. To get more detail on the temporarily good news I talked on the phone with NIAC president Trita Parsi. NIAC has been involved in the tablet rescue efforts, leading where it can and assisting where it can>>>

REZA SHAH

 تاجگذاری رضا خان

از کتاب"مسافری به تهران"

01-Sep-2011 (17 comments)
می‌گویند رضا هیچ علاقه‌ای به تاج شاهنشاهی ایران نداشته و جمهوری را به شاهنشاهی ترجیح می‌داده ولی مذهب آن را به او تحمیل کرده است. برخلاف مردی که به دنبال جاه و جلال است او در خانۀ شخصیش باقی مانده و فقط به هنگام جلسه و اموری نظیر آن به کاخ سلطنتی میرفته است. کاخ مورد نظر نمونۀ مضحکی از تضاد بین جلال و شکوه و درهم برهمی و ژولیدگی بود. اولین حیاط قصر که تخت معروف مرمر در یک طرف آن قرار داشت، از طرف دیگر به یک ردیف خانه نظیر کلبه‌ای باغبانی ختم میشد >>>

IDEAS

Iran Owes Mullahs One Government

Kasravi’s apocalyptic prediction came true, with vengeance

30-Aug-2011 (19 comments)
The title of this article is an exact quote from Ahmad Kasravi, mid 20th century Iranian intellectual. Some scholars have turned this famous quotation around and suggesting that it should be read, “The mullahs always demanded a government from Iran”. Having studied religion to become a mullah himself, Kasravi changed direction of his life and became an ardent critic of the faith and the off shoots of Islam in Iran. For this challenge, Kasravi was stabbed to death by Islamist extremists in 1946>>>

POWER

قدرت مطلقه

شباهت بنیادین نظام ولایت فقیه و حکومت سلطنتی در ایران

20-Aug-2011 (30 comments)
سلطنت پهلوی و حکومت اسلامی با نفی آزادیهای سیاسی مانع رشد سیاسی، گسترش سازمانهای مدنی و در نتیجه باروری و خلاقیت اجتماعی و سیاسی گردیده اند. تک صدایی در نظام ولایت فقیه با شعار حزب فقط حزب الله و در دوران محمد رضا شاه با شعار حزب فقط حزب رستاخیر به جامعه تحمیل گردید. در چنین فضاهایی قدرت مطلقه پادشاه یا ولی فقیه حق تعیین سرنوشت ملت را نفی میکند >>>

1953

Remembering Mosaddeq

Iraj Afshar, Jalil Bozorgmehr and Mohammad Mosaddeq

18-Aug-2011 (180 comments)
On the anniversary of the August 19, 1953, coup, which is forever etched in our memory, what better way than to remember Iran’s democratic leader by reading an account filled with anecdotes of his personal and political life as told to his lawyer, Jalil Bozorgmerh in a book called "Taqrirat-e Mosaddeq dar Zendan" (Mosaddeq’s Prison Notes) compiled by J. Bozorgmehr and edited by the late great Iranologist, Dr. Iraj Afshar. I have taken the liberty of selecting and translating passages from the book>>>

BAKHTIAR

بختیار که بود و چه کرد؟

عباس میلانی،‌ حمید اکبری و مهران براتی

07-Aug-2011 (73 comments)

"...من گمان می‌کنم که ستاره اقبال آقای بختیار هر چه از قتلش به دست عمال رژیم می‌گذرد،‌ بالاتر و بالاتر می‌رود. مردم متوجه می‌شوند که دلیری و شجاعتی داشت و خطر را خوب می‌دید. راه حلی که پیشنهاد می‌کرد، یعنی جدایی دین از سیاست اساساً راه حلی است که به گمان من شمار روزافزونی از مردم ایران هم به آن رسیده‌اند و جنبه‌های دیگر شخصیتش کاستی‌های آن هم بیشتر مورد توجه است..."

>>>

BAHAIS

دگرستيزي و دگرزدايي

بهايی ستيزی و اسلام گرايی در ايران

07-Aug-2011 (53 comments)
گفتمان هاي سياسي ايران در نيم سده گذشته کيش بهائي را آئيني بيگانه جلوه داده اند. اين نگرش پيامد فراموشکاري هايي عامدانه براي غيرخودي بر نماياندن آئيني است که از بطن حوزه هاي علميه شيعه و فرهنگ ديني ايران در نيمه دوم سده سيزدهم ه ق/ نوزدهم ميلادي برآمده بود. زمينه غريبه سازي اين جنبش شيعي-ايراني با تبعيد رهبران بابي و بهايي به بغداد پس از قصد جان ناصرالدين شاه در 1268ه ق/1852م فراهم آمد>>>

BATTLE

The Ancient World War

Persians vs. Romans

31-Jul-2011 (3 comments)
Sassanian Iran and Byzantine Rome were possibly the only two empires on earth to be “hyper-powers” during late antiquity; the Greek speaking Christian Romans (or Byzantines) dominated the countries of Italy, Spain, Greece, Egypt, Syria, Asia Minor (Turkey), Armenia, western Mesopotamia (Iraq) and the Balkans. The Zoroastrian Sassanian Persians ruled an empire that included parts of India, Afghanistan, Pakistan, Iran, eastern Mesopotamia and Tajikistan. These two empires were neighbours and bordered each other from the time of their individual establishment>>>

DECLARATION

حق حیات، حق آزادی و حق پیگیری خوشبختی

اعلامیۀ استقلال ایالات متحده آمریکا

28-Jul-2011 (30 comments)
حقوقدانان، تاریخ نویسان و فعالین سیاسی دنیا ارزش تاریخی اعلامیه استقلال ایالات متحده آمریکا را از ابعاد مختلفی تحلیل نموده و با بررسی های عمیق، بطور مفصل آن را کالبد شکافی کرده اند. ولیکن آنچه که تا به امروز ناگفته باقی مانده، آنچه است که شاید در این مقطع از زمان، برای آیندۀ ایران سرنوشت ساز باشد بطوریکه سنجیدن بهای این سند تاریخی معنای دیگری به تلاش ایرانیان برای رسیدن به آزادی دهد>>>

REZA SHAH

رضا شاه زدایی

پیش زمینه ی حکومت اسلامی

26-Jul-2011 (16 comments)
فصل مشترک همه ی جریانهای خواستار سرنگونی نظام پادشاهی در ایران، نه استبداد ستیزی آنها [آنگونه که ادعا میکنند] که زن ستیزی افسارگسیخته ی ایشان بود [و هست] و عدم باورشان به حقوق برابر همه ی انسانها و تلقی عوضی شان از آزادی زنان. تفاوتی هم نمیکند که خود را پشت کدام حزب و دسته و گروه و ایدئولوژی ای پنهان کرده اند، یا نکرده اند. سکوت پرسش برانگیز جریانهای خواستار ماندگاری نظام کهریزکی اسلامی، در رابطه با تجاوزهای سیستماتیک به حقوق زنان و تن زنان، از همان آغاز به قدرت رسیدن سید روح الله خمینی، درستی این «تئوری» را نشان میدهد>>>

IDENTITY

هویت ایرانی یا هویت اسلامی؟

هرچه اسلاميست ها عليه هويت ما تاخت و تاز می کنند اين هويت بيش از پيش در وجود ما شعله می کشد

24-Jul-2011 (10 comments)
در ماه های گذشته، هر آیت الله و امام جمعه و شیخ و ملایی، و هر به اصطلاح نماینده ی مجلسی، و هر سیاستمدار و متفکر مذهبی وابسته به حکومتی میان حرف هایش از چیزی به نام «هویت اسلامی» سخن می گوید و تاکید می کند که: «هویت ما اسلامی است و نه ایرانی». من در این جا سه نمونه از گفته های این افراد را که دو تای آن در نشریات رسمی دولتی منتشر شده و در واقع به نوعی تفکر کل حکومت اسلامی را مطر ح می کند برایتان می آورم:>>>

IDEAS

ملایان و نادر شاه افشار

تلاش برای گسستن ِ گونه های گوناگون بند ِ بندگی آغاز شده و نسیمش به ما نیز رسیده است

08-Jul-2011 (15 comments)
نادر شاه بنیانگزار دودمان افشاریه شد و دوازده سال از سال 1114 تا 1126 خورشیدی [امسال سال 1390 است] پادشاه ایران بود. اینجا میخواهم تنها به بخش خاصی از زندگی نادر بپردازم که در تاریخ 1400 ساله ی ما نمونه اش ناچیز است. حكومت مذهبی/خرافاتی صفویان شیعه نخست توسط محمود افغان و سپس توسط نادر شاه افشار پس از 240 سال حكومت ِ توام با جنایت و تفرقه ‌افكنی مذهبی منقرض شد>>>

IDEAS

Why Iran Fell Behind

Iranian self-centrism and “victim psychology syndrome”

19-Jun-2011 (4 comments)
The social laws of a society are based on logical, relative, changeable agreements controlled by the will of masses. In a theocracy the religious and canonic principles are faith, finality, non changeability and control by the will of an individual. The merger of religion and government creates a more central and absolutist rule. Such governments were not strangers to brutality. Thus it made no difference what religion Iranians had. If a religion merges with the ruling government the result is, soon or later, the same>>>

IDEAS

Defining Moment

New Insights Into the Islamic Republic of Iran

23-May-2011
Arguably the most important reason for the international interest in Iran is its strategically pivotal geography. Like some of its Muslim neighbours, it has tremendous oil and gas reserves. For the United States, the revolution in Iran was nothing less than a geopolitical shock. Revolutionary dynamics in the Arab World have recently rekindled the debate in the West on “political Islam”. To get a good understanding of the phenomenon, however, it is necessary to define it properly – which, so far, has hardly been done>>>