خری در میقات - بخش سوم، مدینه منوره


Share/Save/Bookmark

خری در میقات - بخش سوم، مدینه منوره
by Shazde Asdola Mirza
21-Nov-2010
 

مسیر مکه تا مدینه را با ماشین رفتیم، که چندان دور نیست. شهریت مدینه بیشتر است و لااقل چهار تا خیابون و مغازه مناسب داشت. از پیامبر اسلام، تنها خانه‌ای محقّر و خشت و گلی بجا مانده، که اگر به حفاظت پلیس‌های مرد و زن عربستان نبود، جماعت شیعه خاک آنرا به تاراج برده بودند، تا مهر و تسبیح درست کنند! شرطه‌های عرب با شلاق، مردان اثنی عشری را نوازش می‌‌دادند؛ و ابر زنان کوه پیکر شان، گیس و لچک خواهران زینب را چنگ می‌‌زدند و آنان را بزور از در و دیوار منزل پیامبر دور می‌‌کردند. قیامتی بود که انسان را به یاد خر‌تو‌خری صحرای کربلا می‌‌انداخت و شداید اهل بیت!

اما اوضاع شیعیان در قبرستان بقی‌ راحت تر بود. آن گورستان از زمان پیامبر همچنان با همان حد و مرز اولیه پا بر جاست! اهل سنت که مقبره سازی و مرده پرستی‌ را گناه می‌‌دانند، مردگان جدید را هر سی‌ سال، روی قبور قدیم چال می‌‌کنند. بعلاوه، هیچ سنگ و گنبد و بارگاهی، از هیچ شاه و گدایی هم پا بر جا نیست.

ولی‌ شیعه ایرانی‌ که خرافات و نژاد پرستی‌ ساسانی را تو کون اسلام ناب محمدی اماله کرده است، پشت نرده‌های قبرستان بقی‌ موس موس میکرد و کنار سه سنگ نشانه، که ملایان با هزار زحمت و آرتیست بازی تعیین کرده اند، به قربت سه امام شیعه، سجده و زاری می‌‌نمود. عاشقان خاندان جلیل سلطنت علوی، در آن گوشه، مدام خود را به نرده‌ها می‌‌مالیدند و بر زمین می‌‌کشیدند، و زیر زیرکی، تند تند و مشت مشت، خاک برداری می‌‌نمودند!

برایم دیدنی‌‌ترین بنای مذهبی‌، مسجد دو قبله‌ای بود. پیامبر اسلام اول بیت المقدس را به سنت یهودی و مسیحی‌، قبله مسلمین قرار داده بود، و به آن جهت نماز می‌‌خواند. اما وقتیکه قرار شد با روسای قبیله‌ مقتدر قریش به توافق سیاسی برسد، تا در عوض آنها هم "تسلیم اسلام" شوند، مجبور شد که سه شرط قریش را در نظر گیرد. اول آنکه یکروز در وسط نماز ظهر، حضرت ناگهان از جانب اورشلیم چرخید و به سمت مکه سجود کرد! بدین لحاظ، در مدینه، آن مسجد "دو قبله ای" به شهادت آرتیست بازی سیاسی محمد، پا بر جاست.

حضرت سپس شرط دوم کفار قریش را نیز پذیرفت، که مردم را موظف کند تا مثل سابق، برای مراسم حج سالانه به مکه بیایند تا بدین صورت، تجارت شهر و در آمد کعبه پر رونق بماند. شرط سوم را هم ابتدا قبول کرد، که پذیرش چهار بت دیگر قریش به عنوان معاونین الله بود - اما روز بعد زیرش زد و گفت که آنچه دیروز بنام وحی منزل جا زده بود، "آیه‌های شیطانی" بودند!

در تمام ایّام حج، بازار خرید و فروش گرم بود و حاجیان قبل و بعد از عبادت، سخت مشغول خرید انواع اجناس بدرد بخور و بدرد نخور بودند. پارچه چادری و کت شلواری که دور حرم می‌‌چرخاندند، بسیار هوا خواه داشت و بهترین سوغاتی محسوب میشد. زمان جنگ ایران و عراق و هنگامه تحریم بود و به دلیلی‌، کاسه ظرفشوئی استیل دو قلو در ایران حکم کیمیا داشت و خرید و بار کشی‌ آن جسم حجیم، بر زوار ایرانی‌ خانه خدا واجب بود! پولدارتر ها، طلاجات و وسایل برقی، حتی تلویزیون بیست اینچ و جارو برقی و ماشین لباس شوئی هم میخریدند.

متاسفانه، در بازار که بودیم، مرتب فریاد حاج خانمهای ایرانی‌ بلند می‌‌شد. معلوم نبود کدام شیر ناپاک خورده ای، با تیغ کیف این یکی‌ را می‌‌برید، و با تردستی بقچه دیگری را قاپ می‌‌زد! پلیس هم ادعا میکرد که کرم از خود درخت است، و مسئولیت را از دزدان محلی سلب میکرد. از طرف دیگر، هنگام ظهر در بازار که صدای موذن بلند میشد، مغازه دارها با عجله و حتی بدون بستن دکّه و دکّان، به سمت مسجد میدویدند. البته شرطه‌ها میچرخیدند و چند کاسبی هم پشت دکه‌ها پنهان بودند - اما بازار امن و امان بود.

در بازگشت به مهرآباد، با موی کوتاه و پیرهن متقال سفید و ریش دو هفته ای، شکل و شمایلی کاملا مکتبی‌ یافته بودم. به دیدنم، فریاد‌های "حاج آقا - حاج آقا" از جمع مستقبلین شرکت دارویئ به آسمان برخاست! کارمندان گرسنه، گوسفند بدبختی را که بعدا به دو برابر قیمت پولش را پرداختم و حتی یک مثقال گوشتش را ندیدم، بر زمین زدند و سریعا ملا خور نمودند.

تا چهل روز بعد هم از زمین و زمان، برای منکه تمام ایل و تبارم در فرنگ بودند، از چهار گوشه ایران دیدار کننده می‌‌آمد. همه می‌‌کوشیدند تا کاملا حاجی‌مالی شوند - سر و صورتم را حسابی‌ تف مالی کنند، سپس هدیه‌ای متبرک بگیرند و بروند. خدا کاسبان بازار سید اسماعیل را بیامرزد، که انواع "سوغات حج" را در همان تهران فراهم کرده بودند!


Share/Save/Bookmark

Recently by Shazde Asdola MirzaCommentsDate
The Problem with Problem-Solvers
2
Dec 01, 2012
I am sorry, but we may be dead.
18
Nov 23, 2012
Who has killed the most Israeli?
53
Nov 17, 2012
more from Shazde Asdola Mirza
 
PArviz

I always wanted to know why

by PArviz on

I always wanted to know why people go to Mecca, thanks for clearing that up. Now I know why this "pilgrim=shopping spree" is a pilar of that religion.

One thing I do not understand is why you wanted to go there in the first place?

 

Down with the ENTIRE Islamic Republic!


Shazde Asdola Mirza

زیارت و تجارت

Shazde Asdola Mirza


Dear MM, you are 100% right!

Why should the Iranian people spend even a dime on the Saudi fat cats? It's not good for the economy, and every year they get sick and bring back all sorts of diseases.


MM

SAM - Nice entertaining writings. Keep them coming.

by MM on

On a serious note, unfortunately, I have to agree that considering $5B/year spent by Iranians (+58% transportation provided by Saudi Air), the treatment of Iranians as infidels....etc, we need to re-evaluate whether this money is hajmoney or hegemony, and better spent in Iran.


Shazde Asdola Mirza

Dear Faramarz - good point

by Shazde Asdola Mirza on

... which reminds me to call her in Saudi, at the Shiek's palace. Yes, you guessed right - love found her in Medina and love is blind ... and in S. Arabia, very wealthy too!

On a more serious and sinister note - do you remember what happened to 400 Iranian men and women, when Ayatofla Khomeini tried to stage a revolution in Mecca (during the real Omreh Hajj) in 1987?


Faramarz

شازده جان

Faramarz


شازده جان

مثل همیشه خیلی  قشنگ نوشتی وما رو به سرزمین های دوردست  بردی. دستت درد نکنه.

از اول این سفر نامه من همش مونده بودم که چه جوری میخوای از دست مادر زن
عزیز راحت بشی و سر مادر زنو زیر آب کنی و از شرش راحت بشی!ا

توی  این نگارش اصلا صحبت از مادر زن نبود. معلومه که یک جوری از دستش راحت شدی. باریک الله!


Shazde Asdola Mirza

Dear Hoshang

by Shazde Asdola Mirza on

قرآن قرار است که ازلی و ابدی باشد! ولی‌ پر است از بحث و جدال‌های روزمره و سیاسی. تازه این نسخه تصحیح شده و بقول بعضی‌ "تمیز شده" آن است که عثمان (مورد لعن شیعه) با چند سال تلاش سر هم کرد!

از دعوای زن و مرد (عایشه و محمد) در آن داریم، تا چانه زدن محمد و خدا بر سر حداکثر تعداد زن برای پیغمبر (۱۹ تا) و دستور عدم ترحم در بهره برداری جنسی‌ از اسیران یهودی. خیلی‌ آنها که خوانده اند، ایمانشان سست شده و به شک افتاده اند. اما گّل سر سبد کتاب همان سوره حمد است، که بسیار جذاب و آموزنده می‌باشد ... لااقل برای فکر محدود من.


Shazde Asdola Mirza

پرزیدنت محبوب

Shazde Asdola Mirza


Shiite is good in NecroPhilia, but still second to the Catholics.

First time that I saw how they keep the BONES of their saints in the Catholic church - behind windows and galleries - it really creeped me out. Those guys are #1 in the cult of dead-worship.

But look at Quebec or France now ... in one generation, they have cleansed themselves of that stupidity. Iran is next ... god willing ;-)


Hoshang Targol

Besiar, besisr aalleey

by Hoshang Targol on

شیعه ایرانی‌ که خرافات و نژاد پرستی‌ ساسانی را تو کون اسلام ناب محمدی اماله کرده است" عاشقان خاندان جلیل سلطنت علوی""،

 

Satanic Verses was good too, but you didn't expand. Now, there's some all times great stuff in that novel. cheers


Khar

Great read on this lazy Sunday morning

by Khar on

Dam e Shoma Hamisheh Garm Haji Shazdeh Asdolah Mirza

Mordeh Parasti Honar Iranist o Bass!

ولی‌ شیعه ایرانی‌ که خرافات و نژاد پرستی‌ ساسانی را تو کون اسلام ناب محمدی اماله کرده است، پشت نرده‌های قبرستان بقی‌ موس موس میکرد و کنار سه سنگ نشانه، که ملایان با هزار زحمت و آرتیست بازی تعیین کرده اند، به قربت سه امام شیعه، سجده و زاری می‌‌نمود. عاشقان خاندان جلیل سلطنت علوی، در آن گوشه، مدام خود را به نرده‌ها می‌‌مالیدند و بر زمین می‌‌کشیدند، و زیر زیرکی، تند تند و مشت مشت، خاک برداری می‌‌نمودند!