ادامه بازداشت و شکنجه جلیل غنیلو


Share/Save/Bookmark

IRANdokht
by IRANdokht
10-Feb-2008
 
اطلاعات اضافی در مورد شکنجه زندانیان وجدان آذربایجانی در ایران- ادامه بازداشت و شکنجه جلیل غنیلو افراد آزاد شده:
اسماعیل جوادی، 31 ساله، روزنامه نگار,ابوالفضل علیلو,رامین صادقی,قهرمان قنبر پور,عادل اله وردی پور,صفرعلی خوئینی,جعفر حق نظری همه افراد فوق الذکر به استثنای جلیل غنیلو آزاد شده اند. صفرعلی خوئینی مورخ 11 مارچ 2007 با قرار وثیقه حدود 325 هزار دلار آمریکا آزاد شد. هنوز معلوم نیست که ایشان اتهامی علیه شان اعلام شده یا محاکمه شده اند یا نه. اسماعیل جوادی و ابوالفضل علیلو به ترتیب مورخ 12 مارچ و 30 آوریل از اتهامات وارده تبرئه و آزاد گردیدند. رامین صادقی نیز مورخ 15 مارچ 2007 آزاد شد. هرچند که ایشان در تاریخ 20 اکتبر 2007 توسط شعبه 14 دادگاه انقلاب اردبیل به تحمل 50 ضربه شلاق و جزای نقدی حدود 325 دلار آمریکا محکوم گردیدند. هنوز معلوم نیست حکم صادر شده در مورد ایشان اجرا شده است یا نه. قهرمان قنبرپور، عادل اله وردی پور و جعفر حق نظری نیز تا کنون آزاد شده اند سازمان عفو بین الملل در مورد آنها اطلاعاتی اضافی در اختیار ندارد. شکنجه و بازجویی فعال مدافع حقوق فرهنگی و زبانی ترکهای آذربایجان ایران، جلیل غنیلو بعد از شش ماه بازداشت همچنان ادامه دارد. ایشان در این مدت در دو زندان مختلف (زندان و بازداشتگاه زنجان در شهر زنجان و زندان اوین در تهران) بوده است. تاکنون هیچ نوع جرمی رسما علیه ایشان اعلام نشده و هیچ محکومیتی نداشته است. در طول این مدت ایشان تاکنون تنها با خانواده خود توانسته دیدار و گفتگو کند. سازمان عفو بین الملل اعتقاد دارد که جلیل غنیلو زندان وجدان بوده که تنها به خاطر استفاده مدنی از حق آزادی بیان خود بازداشت و تحت شکنجه قرار گرفته است. جلیل غنیلو در فوریه 2007 در شهر زنجان به خاطر حضور در مراسم روز جهانی زبان مادری دستگیر شد. ایشان بعد از 10 روز آزاد شدند اما دوباره در تاریخ 28 می 2007 در تظاهرات به مناسبت ساگرد قیام مردم آذربایجان در اعتراض به کاریکاتور توهین آمیز منتشر شده در رونامه دولتی ایران بر علیه ترکهای ایران دوباره دستگیر شد. شواهد موجود (بیانیه صادر شده در تاریخ 2 ژوئن 2007 توسط حرکت ملی آذربایجان در شهر زنجان با عنوان سعید متین پور و جلیل غنیلو کجا هستند؟) دلالت بر بازداشت ایشان در سلول انفرادی دارد. سازمان عفو بین الملل بر این اعتقاد است که ایشان از ژوئن 2007 به کرات مابین زندان اوین در تهران و مرکز وزارت اطلاعات ایران در شهر زنجان در جابجایی بوده است و در طول این مدت بازجویی و شکنجه ایشان تا سال 2008 ادامه داشته است.
سازمان عفو بین الملل در جریان است که آقای جلیل غنیلو در سپتامبر 2007 اجازه پیدا کرده است تا با خانواده خود دیدار کند. از آن تاریخ به بعد ایشان با بیخوابی های طولانی شکنجه شده و تحت بازجویی های 24 ساعته قرار داشته است. مامورین دولتی ایران همچنین ایشان را تهدید کرده اند که خانواده ایشان میتواند صدمه ببیند. گزارش های رسیده حاکی است که ایشان به کرات به سرویسهای فوری پزشکی و درمانی نیاز داشته اند و زمانی که خانواده ایشان قصد پرداخت ضمانت درخواست شده توسط مقامات رسمی شده اند، با مخالفت مقامات ایرانی مواجه شده اند. خانواده ایشان گزارش کرده اند به صورت پراکنده در چندین نوبت به صورت تلفنی با ایشان صحبت کرده اند. زمانیکه مکالمه به زبان ترکی آذربایجانی بوده است تماس توسط مامورین قطع شده و تنها اجازه مکالمه به زبان فارسی داده شده است. ایشان در حین مکالمه با خانواده تحت نظارت مامورین ایرانی بوده اند.
جلیل غنیلو از تاریخ 4 دسامبر 2007 در بند 209 زندان اوین بوده است. در روز 3 فوریه 2008 در یک مکالمه تلفنی تایید کرده است که به مدت 6 ماه در سلول انفرادی و تحت شکنجه بوده است. جلیل غنیلو اضافه کرده است که او دیگر بیمی ندارد که در مکالمات تلفنی خود اعلام کند که فشارهای روحی و روانی، دادن اطلاعات گمراه کننده در بازجویی ها و تهدیدهای مکرر توسط مامورین ایرانی او را از پا در آورده است. بازداشت مخفیانه ایشان باعث شده است که ایشان به راحتی تحت شکنجه و بدرفتاری قرار گیرد. از طرفی بازداشت در سلولهای انفرادی به مدت زمان طولانی به خودی خود به عنوان شکنجه و مجازات غیر انسانی و پست به حساب میاید.
اطلاعات اضافی:
آذربایجانیهای ایران اکثرا شیعه بوده و به زبان ترکی صحبت میکنند. آنان بزرگترین اقلیت موجود در ایران را تشکیل داده که اکثرا در قسمت شمال و شمال غرب ایران و پایتخت (تهران) به سر میبرند. اکثر آذربایجانیهای ایران خواهان دستیابی به حقوق زبانی شامل حق قانونی آموزش به زبان مادری خود (ترکی آذربایجانی) میباشند که در قانون اساسی فعلی کشور ایران نیز ذکر شده است. اصل 15 قانون اساسی ایران بیان میدارد که زبان فارسی، زبان رسمی کشور ایران میباشد. مدارک و مکاتبات رسمی، متون و کتب درسی بایستی به این زبان باشد. همچنین همین اصل اضافه میکند که استفاده از زبانهای محلی و قومی نیز در مطبوعات و وسائط ارتباط جمعی آزاد بوده و آموزش متون و زبان آنهادر مدارس در کنار زبان فارسی مجاز میباشد.

 

اقدامات پیشنهادی:
لطفا درخواستهای خود را هر چه سریعتر به زبان انگلیسی، فارسی، عربی، فرانسوی و یا هر زبانی که تکلم میکنید بفرستید

از مقامات درخواست کنید تا هرگونه آزار و شکنجه بر علیه جلیل غنیلو متوقف شود و مطمئن باشید که این گزارشها کاملا موئق بوده و درخواست کنید که بانیان این شکنجه ها مجازات شوند.

از مسولین درخواست کنید که هر چه سریعتر جرم جلیل غنیلو را به طور شفاف اعلام کنند و ایشان را در دادگاه عادل مورد محاکمه قرار دهند وگرنه ایشان را آزاد کنند.

اظهار نگرانی کنید که جلیل غنیلو بدون جرم خاصی دستگیر شده و در طی شش ماه سپری شده به وکیل دسترسی نداشته است و شش ماه بازداشت سری ایشان، باعث تسهیل در شکنجه و بدرفتاری با ایشان شده است ·
خاطر نشان میسازد که اگر ایشان تنها به خاطر استفاده مسالمت آمیز از حق آزادی بیان بازداشت شده است، سازمان عفو بین الملل ایشان را بعنوان زندانی وجدان در نظر گرفته و خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط ایشان میباشد.

 

مراجعه به:

رییس قوه قضاییه:
آیت اله هاشمی شاهرودی

میدان 15 خرداد ؛ ساختمان قوه قضاییه

ایمیل
:info@dadgostary-tehran.ir

در محل موضوع بنویسد : آیت اله شاهردوی

سلام : جناب آقای وزیر اطلاعات غلامحسین محسنی اژه ای

ایران، تهران، وزارت اطلاعات، خیابان نگارستان دوم، خیابان پاسداران

ایمیل:
iranprobe@iranprobe.com

رونوشت به رهبر
:

رهبر جمهوری اسلامی

آیت الله سید علی خامنه ای، دفتر رهبری

خیابان جمهوری اسلامی ، خیابان شهید کشور دولت ، تهران ، ایران

ایمیل:
info@leader.ir

نام خود را در بالا و پیام تان را در زیر آن بگذارید

وبرای ارسال کلید خاکستری را کیلک کنید

و برای نمایندگی جمهوری اسلامی در کشورهای محل زندگی تان .

لطفا چنانچه درخواست های خود را
بعد از
20 مارس ۲۰۰۸ارسال
می کنید، با دبیرخانه
سازمان عفو
بین الملل یا شعبه عفو بین الملل در کشورتان تماس بگیرید.

.

Share/Save/Bookmark

Recently by IRANdokhtCommentsDate
Iran's Oscar Victory Over Israel?
9
Mar 02, 2012
Abadani Mouse
16
Feb 10, 2011
Ambassador of Death
9
Aug 24, 2010
more from IRANdokht
 
Ben Madadi

Re:

by Ben Madadi on

Somebody had sent me an e-mail with the footnote Irandokht a while ago!


IRANdokht

To Ben

by IRANdokht on

Not yet!

but...

should I?

IRANdokht


Ben Madadi

Irandokht

by Ben Madadi on

Have you ever sent me any e-mail?