Of Demagogues

Share/Save/Bookmark

fozolie
by fozolie
21-Jun-2012
 

The unholy alliance of demagogues, Qajar rabble under (Mossadegh the democratic pretender) and Russian stooges. When will you wake up? 

انتخابات دوره چهاردهم در دوران نخست‌وزیری سهیلی برگزار شد اما بعد از افتتاح مجلس، علیه او مصدق با کمک فراکسیون توده برای به صدارت رساندن خواهرزاده اش مالک بزرگ مرتضی قلی معروف به سهام السلطان اعلام جرم کردند و اسنادی مبنی بر دخالت دولت در انتخابات انتشار یافت که بر اساس آن کار به محاکمه سهیلی و تدین وزیر کشور کشید. مهدی فرخ، نماینده زابل که در کابینه اول سهیلی وزیر کشور و خواربار بود، علیه نخست‏وزیر و وزیر کشور اعلام جرم کرد. دخالت در انتخابات آذربایجان، شهرضا، بندرعباس، آباده و جهرم، سرقت قسمتی از ابزار ساختمانی وزارت خارجه به مبلغ ۲۷ هزار ریال، توقیف روزنامه‌ها و جراید، باز شدن جامه‌دان محتوی جواهرات در مصر، ارسال هشتصد هزار دلار وجه از طریق بانک ملی ایران به خارج و تندروی‌های شدید در امر حکومت نظامی از جمله اتهاماتی بود که در این ادعانامه علیه سهیلی مطرح شد. پرونده سهیلی تشکیل شد و پس از اجازه مجلس، در سال ۱۳۲6 محاکمه وی با حضور کلیه مستشاران تمیز آغاز شد. سهیلی تنها نخست‌وزیری است که در دیوان عالی کشور محاکمه شده است. در این محاکمه ضمن مدافعات مفصل از نقش خود در سیاست ایران پس از شهریور ۱۳۲۰ سخن گفت و هنگام دفاع و شرح مشکلات زمان جنگ و دشواری‌های زمامداری‌اش، اشک از چشمانش جاری شد و طی آن، به غرض‌ورزی‌های فرخ اشاره کرد. هیات مستشاران تمیز که عموما از رجال متقی و پرهیزکار و علمای حقوق بودند، به اتفاق آراء سهیلی را از اتهامات وارده مبرا دانسته و رای به برائت او دادند. سهیلی پس از برائت مدتی کوتاهی با سمت سفیر کبیر ایران در فرانسه راهی این کشور شد,  

Who really was doing the British bidding? Smearing a man who worked to guarantee Iran's integrity or the guy pretending to be a nationalist whom we have turned in an unholy Emamzadeh who managed to make such a mess of the oil nationalisation that we had to pay damages to BP and forego our share of income in BP's assets which included Ships, refineries, share of Kuwait and Iraq Petroelum Company? How warped is our sense of morals and understanding of who we are?

By admission of Soheili's detractors:

با این همه، او در زمان نخست‌وزیری خود ـ که کشور در اشغال نیروهای متفقین بود و استالین، چرچیل و روزولت به ایران آمدند ـ توانست سند مهمی را در راه تحکیم استقلال و حفظ تمامیت ارضی ایران به امضای سران سه کشور بزرگ جهان برساند و خدمت ایران را به متفقین در جنگ جهانی دوم، مکتوب کند که از جمله اسناد مهم تاریخی است

He lived modeslty and his estate after he died was not sufficient to provide for his children. He did not have inherited lands.

Share/Save/Bookmark

Recently by fozolieCommentsDate
History of Violance
1
Nov 30, 2012
More Congratulations to Iranians
-
Jun 28, 2012
King of Islam
1
Jun 27, 2012
more from fozolie
 
All-Iranians

Jenab-e Fozolie

by All-Iranians on