رئیس جمهور؟ پادشاه؟ یا هیچکدام؟ نگاهی به دموکراسی

خوب یا بد دموکراسی رای اکثریت است هر چند اگر اکثریت در اشتباه باشند


Share/Save/Bookmark

رئیس جمهور؟ پادشاه؟ یا هیچکدام؟ نگاهی به دموکراسی
by deev
02-Mar-2011
 

در پیامد رویدادهای اخیر ایران و افزایش روز افزون نارضیاتیهای مردم که سرنگونی اجتناب ناپذیر رژیم اسلامی را در پیش خواهد داشت مطلبی که اهمیت ویژه ای دارد انتخاب شیوه حکومت بعدی ایران است تا بار دیگر از چاله به چاه نیافتیم و از اشتباهات گذشته جلوگیری کنیم زیرا متأسفانه خوی دیکتاتور منشی در میان انسانها وجود دارد و اگر قوانین کشوری اجازه شکوفایی آن را بدهند دیری نخواهد کشید تا دیکتاتور جدیدی جای قبلی را بگیرد.

دموکراسی شیوه حکومتی است که همه ما خواهان آن هستیم ولی انواع گوناگون آن طیفی از لائوس سوسیالیست تا سوئد پادشاهی را در بر میگرد که تفاوتهای بسیاری دارند پس دانش بر اینکه از دموکراسی چه میخواهیم مهمترین عامل در درستی انتخاب آینده ما خواهد بود تا بر خلاف حکومتهایی از قبیل لائوس که از دموکراسی تنها اسمش را به کار گرفته اند بتوانیم از جامعه ای آزاد و حکومتی عادل و مردمی بهرهمند شویم.

در نوشتار انگلیسی دانشنامه ویکیپیدیا بیش از بیست شیوه دموکراسی نام برده شده و مفهوم تعدادی از آنها به فارسی برگردانده شده که در میانشان دموکراسی مستقیم و نیمه مستقیم و دموکراسی نمایندگی شناخته شده ترین آنها هستند پس خوب است تا قبل از ساختن بنای حکومت آینده با آنها آشنا شویم و جزئیاتشان را بسنجیم.

استفاده از دموکراسی مستقیم که در آن هر تصمیمی با نظر اکثریت گرفته میشود در جوامع پر جمعیت مشکل است بنابرین به آن نمی پردازیم ولی دموکراسی نیمه مستقیم که در آن تصمیم های عمده دولت با همه پرسی مردمی تعیین میشود میتواند در آینده ایران مفید باشد - دموکراسی نمایندگی هم که در اکثر کشورهای دنیا حاکم است مشکلات خاص خود را دارد زیرا دلالانی بین مردم و تصمیم گیری دولت قرار میگیرند که هر چند به اصطلاح نمایندگان منتخب مردم هستند ولی همیشه به سود مردم کار نمیکنند و بسیاری از اوقات در فکر پیشبرد منافع شخصی خویش هستند.

خوب یا بد دموکراسی رای اکثریت است هر چند اگر اکثریت در اشتباه باشند و حقوق اقلیت های جامعه را پایمال کنند که آنرا دیکتاتوری اکثریت می گویند. منتقدین دموکراسی بر این باورند که بیشتر مردم شایستگی لازم در تصمیم گیری مسائل پیچیده کشوری را ندارند و آنرا مانعی در برنامه ‌ریزی متمرکز و تصمیم ‌گیری قاطع میبینند که مسیر پیشرفت را دشوار می‌سازد - این نکته را در اداره بسیاری از پروژه های اینترنتی بازمتن «اوپن سورس» میبینیم که در رأس آن فردی که معمولاً بنیانگذار آن پروژه بوده با عنوان «دیکتاتور نیکخواه» هدف و مسیر مناسبی را برای پیشرفت پروژه تعیین میکند در حالی که همه پرسی باعث کندی برنامه ریزی میشود و این اشخاص همانند رضا شاه یا آتاتورک خدمات بزرگی برای جامعه شان انجام میدهند هر چند اگر خودسرانه و بدون رضایت اکثریت باشد.

دموکراسی را میتوان هم در حکومت جمهوری یافت و هم در نظام پادشاهی ولی با در نظر گرفتن اینکه در نظام جمهوری نیازی برای پرداخت هزینه گزاف زندگی پادشاهی که قانوناً نباید در هیچگونه امر دولتی دخالت کند وجود ندارد آنرا میتوان یک صرفه جویی به سود کشور دانست که البته این گفته فقط در مورد حکومت پادشاهی مشروطه صحت دارد و در حکومتهای پادشاهی مطلق که پادشاه زمام امور را به دست دارد مشکل عمده آن است که حتی اگر پادشاه عادل و نیکخواه هم باشد هیچ ضمانتی در اینکه فرزند جانشین او از عدل و خیر اندیشی پدرش بویی برده باشد وجود ندارد بنابرین چنین شیوه ای همیشه به دیکتاتوری ختم میشود که در تاریخ کشورمان بسیار دیده ایم.

علیرغم نامی گمراه کننده حکومت کنونی ایران به هیچوجه «جمهوری» نیست زیرا رهبری انتصابی دارای قدرت کاملاً فراتر از منتخبین مردم است و شباهت بیشتری به حکومتهای پادشاهی مطلق دارد تنها با این تفاوت که به جای تاج امامه ای در راس امور است که با انتصاب اعضای شورای نگهبان تمامی کاندیداهای مجلس و ریاست جمهوری را از میان مهره های دست نشانده خود تائین میکند بنابرین این سیستم کاملا فاسد و گریزان از خواستارهای مردم است و علاقه میر حسین موسوی به بازگشت به قانون اساسی کنونی اشتباهی بزرگ خواهد بود.

تنها حکومتی میتواند کاملاً دموکراتیک باشد که در آن هر شهروندی توانایی کاندیدا شدن در انتخابات را داشته باشد البته با رعایت قوانین ساده ای همانند ارائه شناسنامه و عدم سؤ پیشینه کیفری و بی نیاز به تائید نهادینه که امروز در ایران در جریان است. متاسفانه حتی در آمریکا هم که مردم از آزادیهای فردی بسیاری برخوردارند کاندیداها اول باید به تائید حزبشان برسند تا بعد به خورد مردم داده  شوند مضاعف بر اینکه رای اکثریت مردم رئیس جمهور را انتجاب نمیکند بلکه آرای نمایندگان شورای «کالج منتخبین» است که نتیجه را مشخص میکند کماکان دیدیم که آل گور حتی با به دست آوردن رای اکثریت به جورج دابلیو بوش مغلوب شد و اینگونه خطاها را میتوان در دموکراسی نمایندگی یافت.

پرسش تیتر این نوشتار سه گزینه دارد - رئیس جمهور - پادشاه - یا هیچکدام - پس به گزینه آخر هم باید بپردازیم - همیشه برایم جای سوال بود چرا قوه مجریه توسط یک فرد رهبری میشود و چرا این مسولیت مهم شورایی نیست زیرا قدرت تفکر یک شورا بیشتر از یک فرد است پس چرا قوانینی که توسط مجلس شورایی نوشته و توسط قضات متعدد قضاوت میشوند اجرایشان به عهده یک نفر است؟

در جستجوی پاسخم با شیوه اجرایی دولت سوئیس آشنا شدم که در آن به جای زمامداری تکنفره توسط رئیس جمهور شورایی متشکل از هفت نفر دفتر ریاست جمهوری کشور را اداره میکنند که در تمام تصمیم گیریها موافقت حد اقل چهار نفرشان لازم است و هر سال یکی از آنها به عنوان سخنگوی این شورا انتخاب میشود بدون آنکه هیچ امتیازی به قدرت وی افزوده شود. این شورا که اعضای آن همیشه همطراز همدیگرند هفت وزارت مختلف کشور را هم اداره میکنند و هر سال مسئولیت هر وزارت از دوش یکی به بعدی منتقل میشود به عنوان نمونه کسی که امسال وزیر نیرو بود سال آینده ممکن است وزیر مسکن باشد و این تغییر پست از احتمال نهادینه شدن فساد در این سازمانها میکاهد زیرا وزرا وقت آنچنانی برای پیدا کردن راه سؤ استفاده در شغل جدیدشان را نخواهند داشت و روند کارشان هر سال زیر ذره بین شخصی همطراز قرار خواهد گرفت که باعث ایجاد تعادل است. سوئیس کشوری است که مردمش با سه زبان مختلف سخن میگوییند ولی هنوز توانسته اند هماهنگی را بیابند و از جنگهای بیهوده دوری کنند و بخشی از این راز نهفته در شیوه اداره کشور آنهاست. به امید روزی که هماهنگی و صلح در کشور ما نیز شکوفا شود.

دوستان عضو سایت بالاترین لطفا رای بدهید


Original article: //deev.blogspot.com/2011/02/blog-post_28.html


Share/Save/Bookmark

Recently by deevCommentsDate
Billionaire
-
Oct 24, 2012
DeLaRaM (Feat Deev, EviN, Amin)
2
Sep 20, 2012
Man Yeh Jadu Garam
1
Sep 10, 2012
more from deev
 
deev

بت بت قندی

deev


شما چقدر نازک نارنجی هستید که پوشالی و بی عرضه را فحش حساب میکنید - قصد نداشتم قلب پنبه ای شما را به درد بیارم ولی اگر وقت گذاشته بودید و نوشتارهای قبلی را خوانده بودید میدانستید که رضا پهلوی بی عرضه است چون در سی سال گذشته نتوانسته حتی یک پهلوی سنتر برای حفظ آبروی پدرش تاسیس کند حالا کتابخانه و بیمارستان پیشکش پس در مقایسه با یک قهرمان خود ساخته مثل رضا شاه که با اراده و تلاش بی پایانش به ایران خدمت کرد ایشان خیری برای مملکتش نکرده هیچ بلکه حتی در گرامیداشت فرهنگ ایرانی هم کوتاهی کرده و نامهای تازی برای فرزندانش برگزیده بنابرین من این شخص را بتی پوشالی میبینم.

در مورد اعتیاد لیلا پهلوی سه مقاله از روزنامه های انگلیسی در اختیار است:
//www.guardian.co.uk/theobserver/2001/oct/14/...
//www.independent.co.uk/news/uk/this-britain/...
//www.telegraph.co.uk/news/uknews/1335290/Sha...

در مورد سلطنتپرستی خدمت شما عرض کنم که برخی از ایرانیان از مرز ستایش گذشته و به پرستش خاندان سلطنتی پرداخته اند و برایشان پهلوی ها همانند دین مقدس و غیر قابل انتقاد شده اند و این افراد هر گونه سخنی ناموافق را توهین و فحش میپندارند - برای نمونه به نزدیکترین آینه مراجعه کنید.


بت شکن

دیدی دلخور شدی!

بت شکن


 

رفیق اولاً چرا هر که بهت ایراد میگیره فکر میکنی‌ سلطنت طلبه؟ (سلطنت پرست دیگه نشنیده بودیم). در ثانی‌ این رضا پهلوی چه هیزم تری به شما فروخته که اینقدر ازش کینه و عقده داری؟ در ثالث مشکل شما عزیزم اینه که یا بار لغاتی رو استفاده میکنی‌ نمی فهمی و یا تظاهر میکنی‌ که نمی‌‌فهمی‌. یعنی مثلا به آگاه رضا میگی‌ پوشالی، بی‌عرضه (اگه اینا فحش به حساب نمیاد  پس من نمیدونم چیه) یا بدون هیچ مدرک و سندی میگی‌ فلانی معتاد بوده (اینم که حتما کمپللمان هست). ولی وقتی‌ یکی‌ بهت میگه محتوا تو کلامت  نیست فورا قهر میکنی‌ میری یه آواز که خوندی رو با رضا پهلوی مقایسه میگنی. پس بین چاخان میکنی‌ اگه مطرح نبود حالت دفاعی به خودت نمیگرفتی.

 

اینم شد سیزده تا کامنت - نه بابا حداقل ابرومند تر از سه تا کامنت اولیه شد. در ضمن اگه وقت کردی واژه تواضع به‌ رو تو دیکشنری پیدا کن.

 


Amir Sahameddin Ghiassi

از ماست که برماست

Amir Sahameddin Ghiassi


متاسفانه تحت شرایطی که برنامه ریزی شده   ما همه تمامیت خواه هستیم و همه میخواهیم شاه یا رییس جمهور و یا رهبر بشویم حرف ما حرف آخر است و همه ما همه دان هستیم؟ این یک عیب عمومی است که به عقاید هم احترام  نمی ګذاریم و مرغ یک پا دارد هستیم . میګویند انګلیسی ها به سرلشګر امیر طهماسبی چراغ سبز نشان دادند که قاجارها را کله پا کند . او ګفت که من با احمد شاه نان نمک خورده ام اینکار را نمی کنم.  رضا شاه یک افسر جوان بود که در اثر هوش و فرصت و یا شرایط دیګر خدماتی به ایران کرد ولی متاسفانه ګرفتار همان اشتباهی شد که همه ما هم می شویم  خوب اګر این درست باشد که هرکس بخواهد به ایران خدمت کند ابر قدرتها زیر آبش را میزنند  چه؟  رضا شاه با آلمانها رابطه خوبی داشت و... آقایانی که بر خاور میانه حکومت میکنند همه همان اشتباه را میکنند   همین جناب سرهنګ قذافی را تانک و توپ و هواپیما برای کشتن مردمش که اورا بعد از چهل یکسال نمی خواهند حمله میکند و از بی تفاوتی و بمن چه مردم جهان سو استفاده میکند؟  مګر او یک سرهنګ بیست هفت ساله بیش نبود که میګویند اکنون سی میلیارد دلار در یک حسابش دارد؟  تاریخ را نګاه کنید سرداران ایرانی با حیله خلفای عباسی علیه هم میجنګیدند ؟   مشګل ما تمامیت خواهی است و اینکه تنها فکر منافع شخصی خودمان هستیم و حتی اګر این منافع ملت مارا بباد دهد؟  آیا تنها خانواده پهلوی ثروتمند هستند  چرا سایر ایرانیان ثروتمند و یا مردم خاورمیانه ثروتمند برای مردم خود کاری نمیکنند  بیمارستان بسازند  مدرسه باز کنند  کارخانه ای تاسیس کنند  همه و یا بیشتر آنان دلارهای نقد را در بانکهای کفرستانها خواباینده  که باحتمال کافر ها آنقدر ابله نیستند که این سرمایه های مشروع و یا غیر مشروع را به بازکنندګان حسابها پس بدهند   . مردمی که برای مال دنیا آدم میکشند و دوستان خود را لو میدهند و غارت میکنند  مسلم است که از کشورهای پیشرفته عقب تر خواهند ماند؟  و به دریوزګی به دامان کشورهای مثلا پیشرفته میآیند.  

کسانی که ادعا دارند بایست مدارک رو کنند.   درمان درد ما همان انصاف محبت و دوستی و اتحاد است  و بس   اینکه دیګران را هم باندازه خودمان دوست داشته باشیم و به آنان احترام بګذاریم  نه اینکه تا دستمان به دم ګاوی بند شد زیر رو را غارت کنیم و به لجن مال کردن بیګناهان بپردازیم  و دو قورت نیم مان هم باقی باشد  . دروغګویی پز دادن بی انصافی   تمامیت خواهی بی احترامی به عقاید دیګران و... از بیماریهای مردم خاورمیانه بلکه جهان است  اینها بایست ریشه کن شوند ؟ مذهبیون شارلان که اعتقادی به خدا ندارند و به دین به چشم یک وسیله برای غارت مردم نګاه میکنند  . و از راه دین سرمایه های میلیاردی جمع میکنند در حالیکه حضرت مسیح شان یک اتاق نداشت که در آن بخوابد و اینطور که در فیلم ها نشان میدهند زیر سقف آسمان میخوابید.  ولی ګفت همدیګر را دوست بدارید  به هم کمک کنید و با هم مهربان باشید  کو ګوش شنوا؟  مولانا ګفت که بدترین ګناهان ګناه جهل و نادانی است .  ای دوست در روضه قلب جز ګل عشق مکار   ولی کو ګوش شنوا؟ بسیار خوب به زد خورد ها و سو استفاده ها ودزدیها و رشوه خواری ها ادامه بدهیم  تا که آید و چه شود  ؟


deev

ایمپریال خودپرستی

deev


عزیزم من خودپرستم یا شهبانو فرح که زیر عکسهای سایتش زده «Her IMPERIAL Majesty»؟ ایمپریال یعنی اوج عقده خود بزرگ بینی اون هم واسه کسی که اگر بختش یاری نمیکرد و زن شاهی نمیشد هیچوقت شخص مطرحی نبود ولی شما سلطنتپرستها بهتون بر میخوره یکی از مقدسات سلطنتیتون ایراد بگیره و انتقاد رو فحش حساب میکنید - شما لطفا تو این سه تا مقاله قبلی من هر جایی ازم فحشی دیدی کپی کن نشون بده مردم هم ببینند ولی متاسفانه انقدر نازک نارجی هستید تا یکی به بتهای سلطنتیتون انتقاد میکنه انگار فحش ناموسی شنیدین!

از محتوی گفتی بدون من نیازی به چهار تا نظر شما ندارم تا مطرح باشم فقط کافیه تعداد بازدید کنندگان تمام ویدیوهای سخنرانیهای رضا پهلوی رو جمع بزنی و با آهنگ قدیمی اینجانب حقیر بی محتوی مقایسه کنی...
//www.youtube.com/watch?v=1_2n_tgBzVk


بت شکن

محتوا؟ کدوم محتوا؟

بت شکن


عزیز شما مثل اینکه خیلی‌ از خودت ممنونی. نه بالا غیرتاً روزی چند بار واسه خودت اسفند دود میکنی‌؟ چنان از "محتوی" صحبت میکنی‌ که فوکویاما میزانه جا! برادر من چه آشی چه کشکی؟ اگه قرار بود هرکی‌ میبخشیدا، گلاب به رویتون، هر چرندو پرندی که بنویسه اسمشو گذاشت محتوا که دیگه  محتوی معنی نداشت. من روی همون بلاگی که شما درباره بت پرستی‌ سیاه فرموده بودید دو بیت شعر نوشتم ولی دوزاری شما عزیز جون دیر میفته. شما یه بت درست کردی از خودت ، خودتم هر روز می‌‌پرستیش. گفتم خود پرستی‌ هزار بار بدتر از بت پرستی‌ هست ولی شما به روی مبارکتم نیاوردی (غیر از این هم نمی‌شد انتظار داشت). همون که گفتم شما فقط به درد فحش دادن به این و اون می‌خوری علی‌ الخصوص به پهلویا. والسلام.

بیا اینم شد ده تا کامنت، یکی‌ هم شما جواب میدی می‌شه یازدتا. بازم مگه بحث این پهلویا به دادت برسه وگرنه هنوز  شما بودی و همون سه تا کامنتٔ ناقابل. برو خدا  بده برکت.

 


deev

آخی ناز بشی با اون بت شکستن

deev


عزیزم طعنه های شما فقط نشانی از سوختن شماست که برام شیرینه چون با محتوی نمیتونی در بیافتی مجبوری با ادا اطوار جلب توجه کنی


بت شکن

داریوش خان ما چاکریم

بت شکن


اگه تو تمام این سایت یه آدم با انصاف باشه اون شما هستی‌. این آقا دیوه هم پسر بدی نیست ولی‌ یه کم قاطی پاتیه. مثلا فکر میکنه همه دنیا باید مثل آمریکا باشه یا مثلا چون در آمریکا خدمت ژوری کردن اجباریه پس دیگه درسته اونوقت خنده داره که همین آقا دیوه میگه هیچ چیز تحمیلی نباید باشه وگرنه دیکتاتوریه. همون که گتفم دیو جون کمتر بحث کن بیشتر فحش بده هم خودت سنگین تری هم ما. اینم شد هشت تا کامنتٔ.


deev

باز جلز ولز سلطنتپرستان در آمد؟

deev


میبینم هنوز دارید سر انتقادم از خاندان پهلوی میسوزید - برای سلامتی خودتون پیشنهاد میدم به آتشنشانی زنگ بزنید - نشون دادید سلطنتپرستان از بحث دموکراسی هراسانند - دمتون گرم


Darius Kadivar

بت شکن That was Funny ... LOL

Darius Kadivar


Kheily Khandam gereft az commenteh shoma !

;0)) 

Looking forward to the next cyber joust with deev and his likeminds:


 

Scaramouche

 

Until then Have a nice weekend everyone !

Hee Hee 

 


بت شکن

دیو جان شما به همان پهلوی ستیزی بچسب

بت شکن


بین برادر من به احتساب شما بعد از سه روز که از چاپ مقاله اخرتان می‌گذرد فقط سه نفر در باره‌اش نظر داده اند یکی‌ هم خود شما این چهار تا یکی‌ هم من این پنج تا! من معتقدم که برای شما که یکی‌ یکی‌ کامنتٔ هارو میشمری قسنگ نیست که فقط سه تا آدم برات نظر بدن. می‌‌بخشیدا ولی علتش اینه که به شما بحث دموکراسی و این جور چیزا نمیاد. شما از حوزه تخصصی خودت خارج نشو عزیز. برو باز از فرح "گلایه" کن ، به رضا پهلوی بدو بیراه بگو از این چیزا. مثلا الان یه هفته‌ای هست که دختر اشرف مرده. کلی‌ مطلب میتونی‌ راجع به فساد اشرف بنویسی‌ و مثل سابق یه عالمه کامنتٔ گیر بیاری. واسه شخصیت خودت میگما. دیگه دور این انتلکتو ال بازی‌ها رو خط بکش برگرد سر همون فحش و فحاشی به پهلویا که آبروت حفظ بشه. برو بابا جون برو دست حق به همرات.


deev

جناب عینک

deev


پرسشهایتان بسیار به جا بودند و من حقوقدان / اقتصاددان / بروکرات / سیاستمدار نیستم که بتوانم پاسخهای درستی بدهم ولی نظرم را در مورد تعدادی از آنها با شما در میان میگذارم

۱:آیا میتوان در اساس صحبت از روش دمکراتیک برای اداره کشور نمود، ولی از اقتصاد صحبتی نکرد؟

از اقتصاد چیزی نمیدانم ولی سیستم کاملا آزاد آمریکا را خطرناک میبینم زیرا جای سو استفاده زیاد هست و بعضی سرویسها باید دولتی باشند مثل آب و برق و راه آهن و غیره

۲:برای اداره دمکراتیک کشور چگونه می توان از ابزار جدید مانند اینترنت استفاده نمود؟

اینترنت هم در رای گیری میتواند موثر باشد و هم در یک سیستم شکایتی که مثلا به صورت گمنام بشود از پلیس شهری به استانداری یا از استاندار به وزارت کشور شکایت کرد

۳:روش های مناسب برای جلوگیری ازمحدود کردن قدرت طلبی و انحصاری کردن قدرت چیست، و چگونه باید آن را در قانون/جامعه نهادینه کرد؟

بازرسی عمومی - اگر در هر ماشین پلیس شهروندی نشسته بود یا اگر در هر پاسگاه و زندانی شهروندانی بازرسی میکردند سو استفاده کمتر میشد - در آمریکا مردم «موظف» هستند در هیت ژوره شرکت کنند و شاید اگر مردم موظف بودند ماهی یک روزشان را به بازرسی از جایی بپردازند و گزارشی به مدیران بدهند از تخلفات جلوگیری میشد.

۴:تصور و تعریف ما از آزادی چیست؟

آزادی بیان - دین - رفت و آمد - خرید و فروش


Maryam Hojjat

Deav, Thanks for

by Maryam Hojjat on

great informative blog.  Please respond to Aynak questions for more information.


default

Please see my article in political rhyme

by ahosseini on

About Obama's speech on Egypt, Failed Revolutions and Democracy

Feedback to the first two  parts from Professor Noam Chomsky

Enjoyed it and appreciated it.


aynak

Excellent thread Deev

by aynak on

قبل از پرداختن یا یافتن هر گونه پاسخ باید سوال های مناسب را مطرح کرد.  چند سوال که به ذهن من آمد:
۱:آیا میتوان در اساس صحبت از روش دمکراتیک برای اداره کشور نمود ، ولی از اقتصاد صحبتی نکرد؟
۲:برای اداره دمکراتیک کشور چگونه می توان از ابزار جدید مانند اینترنت استفاده نمود؟
۳:روش های مناسب برای جلوگیری ازمحدود کردن  قدرت طلبی و انحصاری کردن قدرت چیست، و چگونه باید آن را در قانون/جامعه  نهادینه کرد؟
۴:تصور و تعریف ما از آزادی چیست؟ 
۵:تصور و تعریف ما از حقوق شهروندی چیست؟   (جدا از آزادی بیان و احزاب و
باور ها .....) آیا حقوق مدرن شهروندی  شامل درجه ای از تامین اجتماعی،
بهداشتی، آموزشی می شود، و تا چه درجه؟
۶:تفکیک قوا چگونه باید به اجرا در آید؟
۷:پاسخگو بودن نهاد های تصمیم  گیرنده و التزام آنان به قانون چگونه پیگیری شود؟
۸:حقوق قوم های مختلف چیست؟
۹:چگونه میتوان شرایطی بوجود آورد که حقوق اقلیت ها تضمین گردد، در عین حال
هیچ گروه ، اقلیت ، قومی از قدرتی /نفوذی نا متناسب با تعداد خود بخوردآر
نشود. (جلوگیری از دیکتاتوری اکثریت بر اقلیت و بر عکس)
۱۰.چگونه می توان روابطی سالم با کشور های دیگر برقرار کرد، که شامل احترام متقابل و در عین تضمین منافع ملی شد.

May we all have good dreams.